قصر سفید: به حملات بر قوای امریکایی مستقر در اردن 'پاسخ قاطع' می‌دهیم

قصر سفید

قصر سفید روز دوشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) گفت که به حملات بر نظامیان امریکایی مستقر در اردن ''پاسخ قاطع'' می‌دهد. این حملات به شبه نظامیان تحت حمایت ایران نسبت داده شده است.

در حملهٔ طیارهٔ بی سرنشین بریک پایگاه نظامی ایالات متحده، سه نظامی امریکایی کشته و کم از کم ۴۰ نظامی دیگر زخمی شدند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس که از آن تقریباََ چهار ماه سپری می‌شود،‌ گمان می‌رود این نخستین بار است که نظامیان امریکایی در اثر حملات شبه‌نظامیان کشته شده اند. ترس آن می‌رود که جنگ و خشونت نوار غزه به سایر بخش‌های شرق میانه گسترش یابد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، روز دوشنبه گفت که ایالات متحده در "صدد جنگ با ایران" نیست اما بدون ذکر نام ایران گفت که حملهٔ درون بر پایگاه ایالات متحده در اردن تشدید خشونت است. او گفت: ''در مورد اشتباه نکنید و مستلزم پاسخ است.''

این اظهارات کربی اندکی پس از‌ آن بیان شد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ با تیم امنیت ملی خود به شمول لوید آستن، وزیر دفاع امریکا، و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، دیدار کرد.

حکومت ایران گفته است که هیچ ارتباطی با این حمله ندارد و اتهامات ایالات متحده را رد کرده است. تهران از گروه شبه نظامی حمایت می‌کند که در حملۀ روز یکشنبه بر پایگاه قوای ایالات متحده در شمال‌شرق اردن دست دارد.

پیش از این، کربی به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که پاسخ ایالات متحده به این حملات ''بسیار با اهمیت'' است، اما در مورد گزینه‌هایی که بایدن در نظر دارد از جمله حمله بر اهدافی در داخل ایران، تبصره نکرد.

در همین حال،‌ یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که نیروهایی امریکایی و متحدین آن بار دیگر روز دوشنبه در سوریه آماج حملات راکتی قرار گرفتند، اما این حملات سبب تلفات نشد.

به گفتهٔ این نظامی ایالات متحده،‌ از اوسط ماه اکتوبر تا حالا نیروهای ایالات متحده و نیروهای ایتلاف تا حالا دست‌کم ۱۶۵ بار آماج حملات قرار گرفته اند که شامل ۶۶ حمله در عراق، ۹۸ حمله در سوریه و یک حمله در اردن می‌شود.

این حملات شامل استفاده از انواع مختلف طیار‌ه‌های بی سرنشین،‌ حملات راکتی، هاوان و میزایل‌های بالستیک می‌شوند.

بخشی از این گزاری خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.