ریچارد بنیت گزارش تازه‌اش را دربارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارایه می‌کند

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، امروز پنجشنبه ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) تازه‌ترین گزارش خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارایه می‌کند.

بنیت با نشر پیامی در ایکس نگاشته که قرار است ارایه این گزارش و گفتگوی تعاملی با نمایندگان کشورها و جامعه مدنی به صورت زنده نشر شود.

بر اساس گزارش‌ها، بنیت گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت نهاده و طالبان در حمایت از حقوق بشر ناکام بوده اند.

به نقل از رادیو آزادی، بنیت تاکید کرده است که وضعیت ناامیدکنندۀ کنونی در افغانستان ناشی از نقض گستردۀ حقوق بشر و تبعیض سیستماتیک توسط طالبان است.

پیش از این نیز بنیت در پنجاه‌وسومین اجلاس شورای حقوق بشر این سازمان از وضعیت بد حقوق بشر در افغانستان گزارش داده بود.

او در گزارشش گفته بود که به دلیل سیاست‌ها و اقدامات سرکوب‌گرانۀ طالبان، وضعیت بشری در افغانستان با تهدیدهای جدی مواجه است.

تبعیض سیستماتیک جنسیتی از سوی طالبان، فرهنگ معافیت از مجازات، گسترش افسردگی و خودکشی در میان زنان و دختران، افزایش ازدواج‌های اجباری، آموزش زنان و دختران، بحران انسانی و نیازمندی‌های شدید به کمک‌های بشردوستانه از مواردی بود که در گزارش قبلی ریچارد بنیت بازتاب یافته بود.

در آستانۀ ارایه این گزارش، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان با نشر ویدیویی از غزه در صفحۀ ایکس نگاشته است که از موضوع حقوق بشر در افغانستان سواستفاده می‌شود، در حالی که چنین چیزی در دنیا علیه بشریت در جریان است.

مجاهد گفته است: "ریچارد بنیت و سایر جارچیان غربی‌ باید از سواستفاده از موضوع حقوق بشر دست بردارند، باید به طور واقعی از حقوق بشر حمایت کنند و جلو ظلم و وحشت اسراییل را بگیرند."

این در حالی است که حکومت طالبان در بیش از دو سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان و دختران این کشور وضع کرده اند.

آنان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و کار آنان در اداره‌های دولتی را به جز از سکتورهای معدود، منع کردند.

علاوه بر این، منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن زنان به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

با این حال، مقام‌های طالبان مدعی اند که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت تامین است.