خروج از افغانستان؛ کودک دوسالۀ افغان پس از نه ماه به والدینش پیوست

عکس: آرشیف

حنظله، کودک دوسالۀ افغان که در جریان عملیات پر هرج و مرج تخلیۀ نظامی از افغانستان از خانواده‌اش جدا شده بود، پس از نه ماه، روز چهارشنبه اول جون با والدینش در ایالات متحده پیوست.

پدر حنظله که به خاطر کارش با یک شرکت خصوصی امنیتی واجد شرایط دریافت ویزۀ ویژۀ مهاجرت به امریکا بود، صبح ۱۶ اگست ۲۰۲۱ با همسر و فرزند دیگرش عازم میدان هوایی کابل شده بود، اما در هرج و مرج پشت درهای میدان هوایی، حنظله و پدرش از دو عضو دیگر این خانواده دور شده و از هم جدا شدند.

مادر حنظله که کوچکترین فرزند خانواده را در آغوش داشت، خود را به دروازۀ ورودی رسانده و وارد میدان هوایی می‌شود، اما زمانیکه حنظله و پدرش دم در می‌رسند، به دلیل اینکه حنظله پاسپورت ندارد، به پدرش اجازه داده نمی‌شود که این کودک را با خود وارد میدان هوایی کند.

پدر حنظله به شبکۀ خبری ان‌بی‌سی گفت که با کودکش در زیر آفتاب سوزان، ساعت‌ها پشت دروازۀ میدان هوایی منتظر ماند، اما سرانجام به برادرش زنگ زد تا برای نجات حنظله به میدان هوایی بیایید و او را با خود برده و برایش آب و غذا بدهد.

پس از آنکه حنظله با کاکایش می‌رود، پدر این کودک قادر می‌شود که وارد میدان هوایی شود و به همسر و فرزند دیگرش بپیوندد. همزمان با این کاکای حنظله برای چند روز پیهم، چندین بار این کودک را با خود تا دم در ورودی میدان هوایی می‌آورد اما موفق شده نمی‌تواند که او را با خانواده‌اش ملحق کند.

در نهایت، خانوادۀ حنظله با کمال بی‌میلی پس از سپری کردن چهار روز در میدان هوایی کابل، به بیرون از افغانستان منتقل می‌شوند.

شبکۀ خبری ان‌بی‌سی گزارش داده است که خانوادۀ حنظله در آغازین روزهای خروج از افغانستان، از حکومت‌های امریکا و قطر خواستار کمک شد، اما در پایان عملیات تخلیۀ نظامی -۳۰ اگست ۲۰۲۱- طالبان پروازهای تخلیه را از افغانستان متوقف کردند.

یک سازمان امدادرسان به پناهجویان افغان درخواست پدر حنظله را برای انتقال این کودک به بیرون از افغانستان روی دست می‌گیرد و پس از نه ماه تلاش موفق می‌شود که زمینۀ پیوستن این کودک را به خانواده‌اش فراهم کند.

پیش از این نیز کودک دیگر افغان که در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان از خانواده‌اش جدا شده بود، پس از چندین ماه در اثر سعی و تلاش سازمان‌های دست اندر کار امور تخلیۀ نظامی افغانستان، به خانواده‌اش در امریکا ملحق شد.

روند تخلیۀ نظامی از افغانستان -۱۵ تا ۳۰ اگست ۲۰۲۱- که در آن کم و بیش ۱۲۴ هزار شهروند افغان به بیرون از افغانستان منتقل شد، توام با هرج و مرج فراوان بود.

حکومت ایالات متحده به خاطر این روند پرهرج و مرج زیر بار انتقادات شدید قرار دارد و قانونگذاران امریکایی از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده خواسته اند تا افغان‌های همکار با حکومت و نظامیان امریکایی را که هنوز در افغانستان باقی مانده اند، در زمینۀ خروج از آن کشور کمک کند.

اما با توجه به اینکه دیگر ایالات متحده در افغانستان سفارت ندارد، قابلیت‌های واشنگتن برای پیشبرد بیشتر عملیات تخلیه و انتقال افغان‌های همکار با امریکا به بیرون از افغانستان، با محدودیت بیشتر روبرو شده است.