ملل متحد خواستار تمدید قرارداد صادرات غله از اوکراین شد

ملل متحد روز جمعه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) از طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین خواست تا قرارداد صادرات غله‌جات اوکراین از طریق بحیرهٔ سیاه را که به وساطت ملل متحد و ترکیه امضا شده بود، تمدید کنند.

به گفتهٔ ملل متحد، تمدید این قرارداد برای کمک به امنیت غذایی جهانی ضروری است. این قرارداد در اواسط ماه نومبر اختتام میابد.

استیفن دو جاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت: "ما بر ضرورت انجام این کار برای کمک به امنیت غذایی در سراسر جهان و کاهش رنجی که این بحران جهانی بر میلیاردها نفر تحمیل کرده است، تاکید می‌کنیم."

ملل متحد همچنان خواستار اجرای کامل توافقنامه ای شد که بر اساس آن، غله‌جات و کودکیمیاوی روسیه به بازارهای جهانی می‌رسد.

ترکیه و سازمان ملل متحد در ۲۲ماه جولای با روسیه و اوکراین توافق کردند تا صادرات غله‌جات و مواد خوراکه را از اوکراین از سر بگیرند.

بر اساس این توافقنامه اوکراین توانست صادرات غله‌جات و کود کیمیاوی خود را از طریق بحیرهٔ سیاه از سر بگیرد. معیاد این قرارداد ۱۲۰ روز می‌باشد.

سازمان ملل تلاش دارد تا این توافق برای یک سال دیگر تمدید شود و بازرسی‌های مشترک کشتی‌ها توسط مقامات سازمان ملل، ترکیه، روسیه و اوکراین تسهیل یابد. سازمان ملل اخیراً هشدار داده است که بیش از ۱۵۰ کشتی بخاطر بازرسی متوقف شده اند.

روسیه از این توافق انتقاد کرده و گفته است که صادرات این کشور با موانع مواجه است و غله‌جات اوکراین به اندازهٔ کافی به کشورهای نیازمند نمی‌رسد. مسکو ممکن است با تمدید قرارداد صادرات اوکراین پس از ماه نوامبر مخالفت کند.

اوکراین یکی از بزرگترین کشور صادر کننده گندم ، جواری و روغن آفتاب پرست در جهان به شمار می‌رود، اما تهاجم روسیه و همچنان محاصرۀ بنادر اوکراین از سوی روسیه، روند صادرات را از اوکراین متوقف ساخته بود و این مشکل منابع تامین مواد غذایی بسیاری از کشورهای رو به انکشاف را به مخاطره انداخته است.

روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کردند و تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در چند ماه گذشته، صادرات غله‌جات را از اوکراین به شدت مختل کرده و سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت در جهان شده است.

پیش از جنگ، اوکراین ما‌هانه از طریق بنادرش ۴.۵ میلیون تن محصولات زراعتی را صادر می‌کرد که ۱۲ در صد گندم جهان در آن شامل بود.

کشورهای غربی همواره گفته اند که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین سبب بحران غذایی در جهان شده است، اما مسکو می‌گوید که بحران مواد غذایی در جهان به دلیل تعزیرات کشورهای غربی به وجود آمده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده تعزیرات شدید اقتصادی را بر روسیه وضع کردند. اما وضع این تعزیرات به سایر کشورها از جمله کشور‌های عضو اتحادیهٔ اروپا تاثیر منفی برجا گذاشته است.
در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.