بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار توقف جنگ در غزه شدند 

بریتانیا، فرانسه و آلمان امروز یک شنبه ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) خواستار "آتش‌بس پایدار" و "توقف فوری" جنگ در غزه شدند.

دیوید کامرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا وهمتای آلمانی‌اش انالینا بیربوکر در یک مقالهٔ مشترک که در نشریهٔ سندی تایمز نشر شد، نگاشته اند که "شمار زیادی از غیرنظامیان در جنگ میان حماس و اسراییل کشته شده اند" و بر اسراییل فشار وارد کرده اند تا عملیات علیه حماس را به سرعت پایان دهد.

آنان گفته اند: "ما باید برای مساعد ساختن زمینه برای آتش‌بس پایدار که به صلح با ثبات منتج شود هرچه در توان داریم انجام دهیم. نیاز فوری است، هر چه زودتر صورت گیرد به همان اندازه بهتر خواهد بود."

در این حال، کترین کولونا، وزیر خارجهٔ فرانسه، نیز خواستار آتش‌بس "فوری و پایدار" در غزه شده و گفته است که شمار زیادی از غیرنظامیان در قلمرو فلسطینی کشته شده اند.

اسراییل در حالی تحت فشارهای فزایندۀ بین‌المللی قرا گرفته است که به گفتهٔ مقامات حماس حملات این کشور سبب کشته شدن ۱۸۸۰۰ نفر، به شمول کودکان و زنان در غزه شده است.

اسراییل پس از آن حملات بر غزه را آغاز کرد که گفتهٔ مقامات این کشور در حملات ناگهانی حماس بر اسراییل ۱۲۰۰ نفر کشته شده و کم و بیش ۲۴۰ نفر دیگر گروگان گرفته شدند.

وزیر خارجهٔ فرانسه در جریان ملاقات با ایلی کوهین، وزیر خارجهٔ اسراییل در تل ابیب تاکید کرد که قربانیان حملات حماس فراموش نخواهند شد.

اما او خشونت‌ها در سواحل غربی رود اردن را نیز تقبیح کرد، جاییکه از هفتم اکتوبر به اینسو بیش از ۲۹۰ فلسطینی توسط نیروهای اسراییلی یا شهرک نشینان یهودی کشته شده اند.

این در حالی است که یک کارمندان وزارت خارجهٔ فرانسه در نتیجهٔ‌ یک حملهٔ‌ اسراییل در غزه کشته شد. پاریس روز گذشته از اسراییل در این خصوص خواستار معلومات شد.

پیش از این، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفته بود که همه خواستار "توقف هرچه فوری" جنگ اند و اگر حماس بخواهد جنگ همین امروز متوقف خواهد شد، اما به گفتهٔ وی به نظر می‌رسد که این کار در حال حاضر تحقق نخواهد یافت.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده که از قاطعانه از اسراییل حمایت کرده است، هفته گذشته از تلفات غیرنظامیان فلسطینی در غزه انتقاد شدید کرد و گفت که اسراییل با بمباردمان بی‌رویهٔ غزه، حمایت جهانی را از دست می‌دهد.

این در حالی است که بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، تاکید کرده است که جنگ تا زمان پیروزی و "نابودی کامل حماس" ادامه خواهد داشت.