اوکراین: برای ضد حمله در برابر روسیه آماده ‌ایم

اولکسی دانیلوف، رییس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین می‌گوید که کشورش آماده است تا ضد حمله را علیه نیروهای روسی آغاز کند.

اوکراین ماه‌هاست که از برنامه‌ریزی یک ضد حمله سخن می‌گوید، اما آموزش نیروها و دریافت تجهیزات نظامی از متحدان غربی زمان بیشتری نیاز دارد.

دانیلوف روز شنبه ۲۷ می (ششم جوزا) در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که ضد حمله خیلی زود آغاز خواهد شد، اگرچه او از اعلام تاریخی برای آغاز این عملیات خودداری کرد، اما افزود که عملیات بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال ممکن است "فردا، پس‌فردا یا هفته دیگر" آغاز شود.

رییس شورای امنیت ملی اوکراین تایید کرد که گروه واگنر نیروهای خود را از شهر بخموت خارج می‌کند، اما اذعان کرد که جنگجویان واگنر پس از آنچه او عقب‌نشینی نسبی از بخموت نامید، "در سه نقطه دیگر مستقر می‌شوند".

گروه واگنر، شرکت خصوصی امنیتی روسیه، از تابستان گذشته جنگ را در بخموت، که از مرگبارترین و خونین ترین نبردها در اوکراین بوده، رهبری می‌کند.

دانیلوف گفت که نیروهای اوکراینی تنها "بخش کوچکی از شهر" را کنترول می‌کنند، اما باوجود تلفات شدید در این شهر، تاکید کرد که "بخموت نقش بزرگی در این جنگ داشته است".

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه و گروه واگنر به تاریخ ۲۰ می (۳۰ ثور) مدعی شد که کنترول کامل شهر بخموت در شرق اوکراین را بدست آورده است.

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ و متحد کرملین گفته بود: "تا ۲۵ ماه می ما (بخموت) را به طور کامل بازرسی خواهیم کرد، خطوط دفاعی لازم را ایجاد کرده و به اردوی [روسیه] تحویل خواهیم داد."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید واگنر: بخموت را کاملاً تصرف کردیم؛ کیف:درگیری ادامه دارد

وزارت دفاع بریتانیا نیز در تویتی تایید کرده که "نیروهای گروه واگنر احتمالاً از برخی از مواضع خود در اطراف شهر بخموت در دونتسک آغاز به عقب‌نشینی کرده‌اند".

در همین حال لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی در کیف ابراز اطمینان کرد که ضد حمله اوکراین در روزها یا هفته‌های آینده نتایجی را به همراه خواهد داشت. او گفت: "من اینجا هستم تا به شما بگویم که آخرین فصل نبرد بخموت هنوز نوشته نشده است."

گراهام اظهار داشت که جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در حمایت از اوکراین متحد هستند و گفت که نباید به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اجازه داد تا پیروز شود. او افزود: "تاریخ به ما می‌گوید که پرخاشگری کنترول نشده منجر به پرخاشگری بیشتر می‌شود."

این سناتور امریکایی گفت که هیچ سلاح جادویی برای پیروزی در جنگ وجود ندارد، اما اذعان کرد که جنگنده‌های "اف-۱۶ اهمیت خواهند داشت." او افزود: "حمایت دو حزبی برای تهیه تسلیحات بیشتر وجود خواهد داشت تا بتواند موازنهٔ نبرد را در ضدحمله تغییر دهد."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بایدن با تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین و آموزش پیلوت‌های اوکراینی موافقت کرد

گراهام در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا ایالات متحده از تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو حمایت خواهد کرد، به صدای امریکا گفت که اوکراین در نهایت بخشی از ایتلاف و عضو اتحادیه اروپا خواهد شد، اما در حال حاضر اولویت این است که اوکراین "متجاوز را بیرون کند".

او افزود: "من به رییس جمهور [ولادمیر] زیلینسکی گفتم هیچ کس قصد حمله به روسیه را ندارد. تسلیحاتی که ما فراهم می‌کنیم برای بیرون راندن روسیه از اوکراین است."

در همین حال رسانه‌های روسی گزارش داده اند که طیاره‌های بدون سرنشین روز شنبه تاسیسات لوله نفت دروژبا را که یکی از بزرگترین خطوط لوله نفت جهان است و نفت خام را به اروپا میفرستد، در داخل خاک روسیه هدف قرار دادند که در نتیجهٔ آن کم از کم دو نفر کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

به گفته رسانه‌های روسی این حملات از جانب اوکراین صورت گرفته است. حملات دورن‌های اوکراینی در داخل روسیه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است و نیویارک تایمز گزارش داده که ادارات استخباراتی ایالات متحده معتقد است که اوکراین در حمله درون به کرملین در اوایل ماه جاری دست داشته است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید مسکو: بر قصر ریاست جمهوری روسیه حمله صورت گرفت 

مقامات اوکراینی علناً انجام حملات علیه اهداف در داخل روسیه را تاکنون تایید نکرده اند.