اوکراین: روسیه در حال برنامه‌ ریزی حمله به مراکز هسته‌ای این کشور است

آندری سیبیها، وزیر خارجهٔ اوکراین

وزیر امور خارجه اوکراین، روز شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۱ سنبله) گفت که روسیه در حال برنامه‌ ریزی یک حمله به مراکز هسته‌ای این کشور پیش از فرا رسیدن زمستان است.

آندری سیبیها از ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی و متحدان اوکراین خواست تا ماموریت‌های نظارتی دایمی در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه اوکراین در حساب کاریری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بررسی‌های ادارهٔ استخباراتی اوکراین نشان می‌دهد که روسیه قصد دارد مراکز حیاتی انرژی هسته‌ای این کشور را هدف قرار دهد.

روسیه هنوز درباره ادعای اوکراین اظهارنظری نکرده است.

آندری یرماک، رییس دفتر رییس‌جمهور اوکراین، نیز خواستار واکنش سریع جهانی به تهدید احتمالی حمله به تاسیسات هسته‌ای این کشور شد. او در شبکه پیام‌رسان تلگرام گفت که آمادگی برای یک سناریوی فاجعه هسته‌ای احتمالی از سوی روسیهٔ "تروریست" ضروری است.

یرماک از جهان به ویژه کشورهای غربی خواست تا با اقدامات "فوری و ضروری" خود مانع بروز یک فاجعه هسته‌ای شوند.

هر دو طرف، اوکراین و روسیه، مرتباً یکدیگر را به هدف قرار دادن مناطق مجاور نیروگاه‌های هسته‌ای متهم می کنند که در چندین نوبت لین‌های برق به نیروگاه‌ها را قطع کرده است و احتمال خاموش شدن نیروگاه‌ها را افزایش داده که می تواند منجر به حادثه هسته‌ای شود.

رافایل گروسی، رییس ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی، چندین بار در طول جنگ از اوکراین و روسیه بازدید کرده و از طرفین خواسته است که در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای با یکدیگر درگیر نشوند.

او در اوایل سپتمبر در سفری به کیف گفت: "من فکر می‌کنم زمانی که احتمال حمله به یک نیروگاه هسته‌ای وجود داشته باشد، همیشه یک خطر است."

در همین حال ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز شنبه گفت که پایان جنگ بیش از دونیم ساله با روسیه به "عزم" متحدان غربی کیف در تأمین تسلیحات مورد نیاز و مجوز برای استفاده از آن بستگی دارد.

زیلینسکی گفت که دیدارهای هفته آینده او در ایالات متحده می تواند برای توقف تجاوز روسیه به کشورش و پایان دادن به جنگ "مهم" باشد.

رییس جمهور اوکراین افزود: "پاسخ به این سوال که جنگ کی پایان می یابد؟ در واقع زمانی است که عزم شرکای ما از آنچه ما می توانیم برای دفاع، استقلال و پیروزی خود انجام دهیم، عقب نماند. استراتیژی روشن ما روی میز شرکای ما... روی میز رییس جمهور ایالات متحده خواهد بود."

زیلینسکی گفت که هفته آینده در سفر به واشنگتن، روی موضع استفاده از میزایل‌های دوربرد روی اهدافی در داخل خاک روسیه پافشاری خواهد کرد.

اما او تایید کرد که ایالات متحده و بریتانیا هنوز به کیف اجازه استفاده از چنین تسلیحاتی را نداده‌اند.

او در سخنرانی عصر روز شنبه خود گفت: "ما شرکای خود را متقاعد می کنیم. و هفته آینده به صحبت در مورد این موضوع ادامه خواهیم داد، که اوکراین به توانایی های دوربرد کامل نیاز دارد."

اما ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه هشدار داده است که اگر اوکراین از تسلیحات دوربردی فراهم شده توسط غرب برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده کند، این بدان معناست که کشورهای ناتو نیز در حال جنگ با روسیه هستند.

زلنسکی در جریان سفر خود به واشنگتن قرار است برنامه خود را برای پایان دادن به جنگ در گفتگو با جو بایدن رییس جمهور، کاملا هریس معاون رییس جمهور و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده و دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوریخواه مطرح کند.

کیف هفته هاست که غرب را تحت فشار قرار داده تا اجازه دهد از سلاح های دوربرد فراهم شده توسط غرب برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.