ملل متحد حملهٔ اسراییل به کمپ پناهجویان در کرانهٔ غربی را محکوم کرد

کمپ پناهندگان طولکرم در کرانهٔ غربی

سازمان ملل متحد روز جمعه چهارم اکتوبر ( ۱۳ میزان) آنچه را "حمله هوایی غیرقانونی" اسراییل به کمپ پناهجویان در کرانهٔ غربی اشغالی خواند، محکوم کرد. به گفتهٔ مقامات وزارت صحت فلسطین در این حمله ۱۸ نفر کشته شدند.

اردوی اسراییل گفته است که در حمله به کمپ طولکرم کم از کم هفت ''تروریست'' از جمله یک رهبر حماس و یک عضو گروه جهاد اسلامی که در حال برنامه ریزی "یک طرح تروریستی قریب الوقوع" بودند، کشته شده اند. این حمله، مرگبارترین حمله هوایی در بیش از دو دهه اخیر در کرانهٔ غربی خوانده شده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد این حمله را به شدت محکوم کرده و آن را "غیر قانونی" خواند.

این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: "این حمله بخشی از نمونه‌های بسیار نگران کنندهٔ استفاده غیرقانونی از زور توسط نیروهای امنیتی اسراییل در جریان عملیات نظامی در کرانهٔ غربی رود اردن است که آسیب گسترده‌ای به فلسطینی‌ها وارد کرده است."

بیانیه می‌افزاید: "با خاک یکسان کردن یک ساختمان پر از مردم توسط بمباران هوایی نشان دهنده بی توجهی آشکار به تعهدات اسراییل است."

ناصر خاریوش، پدر یکی از قربانیان این حمله، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "امیدواریم که همه مردم فلسطین دست به دست هم دهند، زیرا ما یک هدف داریم."

طولکرم یکی از شهرها و کمپ پناهجویان فلسطینی است که در جریان عملیات نظامی گسترده اسراییل در اواخر ماه اگست علیه شبه نظامیان مستقر در کرانه غربی نیز مورد هدف قرار گرفت.

خشونت ها در کرانه غربی از زمان حمله مرگبار حماس در هفتم اکتوبر به جنوب اسراییل تشدید شده است. اسراییل تحرکات را در این منطقه محدود کرده و حملات مکرری را علیه اهداف، به گفتهٔ آنان، شبه نظامیان انجام می دهد.

مقامات صحی فلسطین می گویند که در این مدت کم از کم ۷۰۱ فلسطینی در اثر حملات نظامیان یا شهرک نشینان اسراییلی در کرانه غربی کشته شده اند.

مقامات اسراییلی می گویند که حداقل ۲۴ اسراییلی از جمله اعضای نیروهای امنیتی در حملات شبه نظامیان فلسطینی در همین مدت کشته شده اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که حملهٔ روز پنجشنیه اسراییل بر طولکرم در حالی رخ داد که "هیچ درگیری یا برخوردی" در منطقه رخ نداده بود.

در بیانیه آمده است: "حمله هوایی ساختمان مورد نظر را به طور کامل ویران کرد و به خانه‌های مجاور نیز آسیب رساند."

به گفتهٔ این دفتر، ممکن است اجساد بیشتری در زیر آوار دفن شده باشند که با توجه به تاثیر عظیم انفجار، بازیابی و شناسایی آنان دشوار است.

فولکر ترک، مسوول حقوق بشر سازمان ملل متحد، ماه گذشته گفت که عملیات‌های بزرگ اسراییل در کرانه غربی گاهی "در مقیاسی که در دو دهه گذشته شاهد آن نبوده‌ایم" رخ می‌دهد.

آلمان نیز روز جمعه اعلام کرد که حمله هوایی اسراییل به کمپ پناهجویان که منجر به کشته شدن دست کم ۱۸ نفر شد، "تکان دهنده" بود.

وزارت خارجه آلمان در شبکهٔ ایکس نگاشته است: "آمار بلند تلفات غیرنظامیان در حمله هوایی اسراییل در طولکرم تکان دهنده است. در مبارزه با تروریزم، اردوی اسراییل موظف است از غیرنظامیان در کرانه غربی محافظت کند."

اسراییل از سال ۱۹۶۷ کرانه غربی را اشغال کرده است و نیروهایش مرتباً به جوامع فلسطینی حمله می کنند.

اما حملات کنونی و همچنین اظهارات مقامات اسراییلی نشانگر تشدید تنش است.