لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید تنش میان اسراییل و ایران، هراس گسترش جنگ و دخالت مستقیم امریکا را افزایش می‌دهد


پس از حمله میزاییلی ایران به اسراییل، مردم در صحرای نقب در نزدیک آراد، با بقایای یک میزاییل ایرانی عکس میگیرند
پس از حمله میزاییلی ایران به اسراییل، مردم در صحرای نقب در نزدیک آراد، با بقایای یک میزاییل ایرانی عکس میگیرند

از زمان آغاز جنگ اسراییل با گروه حماس تحت حمایت ایران در غزه در ماه اکتوبر ۲۰۲۳، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به اسراییل هشدار داده است که از تشدید درگیری با ایران و گروه‌های نیابتی آن، از جمله حزب الله لبنان خودداری کند.

اما اکثر بر این نظراند که آن لحظه فرا رسیده است.

در طول ۱۰ روز گذشته، اسراییل حملات هوایی را به لبنان آغاز کرده که به گفتهٔ مقامات دفاعی اسراییل، در آن بر بیش از ۳۶۰۰ هدف مربوط به گروه حزب الله، حملات صورت گرفته است. به روز سه شنبه، اسراییل آنچه را که یک حمله زمینی محدود بر جنوب لبنان خوانده است، نیزآغاز کرد.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، نیز متعهد شده که حمله تهران را که در آن ۱۸۰ میزاییل به روز سه شنبه بر اسراییل پرتاب شد و به یک مکتب در شهر هود هاشارون در اسراییل آسیب رسید و یک تن را در کرانه غربی رود اردن کشت، تلافی خواهد کرد.

در عین زمان، در شهر دمشق در سوریه، مطبوعات حکومت سوریه میگوید که سه ملکی در حملات اسراییل به روز سه شنبه کشته شدند در حالیکه به روز چهارشنبه از حملات بیشتر بر دمشق گزارش شده است.

بایدن گفته است که اداره وی به اسراییل "مشوره" میدهد و از اسراییل میخواهد تا به شکل متناسب پاسخ (این حملات) را بدهد. بایدن به خبرنگاران به روز چهارشنبه گفت که وی این موضوع را با رهبران گروه جی-۷ تشریک کرده و او ممکن "در اسرع وقت" با نتنیاهو نیز صحبت کند.

بایدن به خبرنگاران گفت که "ما با اسراییلی ها روی این که آنها قرار است چه کاری را انجام بدهند، صحبت خواهیم کرد ولی آنها، تمام هفت تن ما (هفت رهبر گروه جی -۷) موافقیم که آنها حق پاسخ دهی دارند ولی آنها باید پاسخ متناسبی را بدهند".

نتنیاهو تهدید به انتقامی فراتر از ایران و در کشور های که در آن گروه های نیابتی ایران حضور دارند، را نموده است. او به روز سه شنبه گفت که "ما با محور شرارت در هر محلی مواجه هستیم. این موضوع در کرانه غربی رود اردن، در غزه، لبنان، یمن، سوریه و در ایران، واقعیت دارد".

ایران، سالهاست که از گروه های نیابتی خود مانند حماس در غزه، حزب الله در لبنان و حوثی ها در یمن، برای حمله بر اسراییل استفاده کرده است. ایران، اولین حمله مستقیم خود را بر خاک اسراییل با موجی از میزاییل ها و طیاره های بی سرنشین در ماه اپریل، دو هفته بعد از حمله مهلک اسراییل بر قونسلگری ایران در سوریه، انجام داد.

در آن زمان، حمله تلافی جویانه اسراییل بر تهران مورد بررسی قرار گرفت و طوریکه اکثر تحلیل گران به آن اشاره کرده اند، جهت تنش‌زدایی انجام نشد. اما تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که اسراییل اینبار پاسخ قوی تری خواهد داد و ممکن تاسیسات نفت و هسته یی ایران را هدف قرار دهد.

زمانیکه از بایدن در اینمورد سوال شد، وی گفت که او از هر گونه حمله اسراییل بر تاسیسات هسته یی ایران، حمایت نمیکند. بایدن گفت که تحریم های بیشتری از سوی گروه جی-۷ بر تهران انفاذ خواهد شد.

تهران میگوید که موجی از میزاییل های را که به روز سه شنبه بر اسراییل پرتاب کرد، به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان انجام داده است.

هراس از کشانیده شدن ایالات متحده به این جنگ

واشنگتن در هراس از تشدید بیشتر این درگیری میباشد که میتواند مستقیما ایالات متحده را به این جنگ بکشاند، در صورتیکه ایران دوباره علیه اسراییل عمل تلافی جویانه یی را انجام بدهد و به خصوص اگر به علایق امریکا صدمه یی وارد شود.

آرون دیوید میلر، یک مذاکره کننده سابق ایالات متحده در شرق میانه که حال با بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی کار میکند، میگوید "این به معنای حمله به تاسیسات تولید نفت عربستان سعودی میباشد که میتواند گروه های حامی ایران را در عراق و سوریه برای حمله بر نیرو های امریکا، مقتدر سازد".

آرون به صدای امریکا گفت که "این میتواند یک راه و مسیر را برای ورود ایالات متحده به این جنگ فراهم کند".

ایالات متحده، با داشتن بزرگترین حضور نظامی در منطقه در مقایسه با دیگر بازیگران خارجی، از هم اکنون به شکل غیر مستقیم (در این درگیری) درگیر است. جنرال پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده میگوید که دو کشتی قوای بحری ایالات متحده به شرق مدیترانه اعزام شده اند و به روز سه شنبه به قطعه دفاع هوایی اسراییل برای شلیک ده‌ها راهگیر برای سرنگونی میزاییل های شلیک شده ایران، پیوستند.

علی خامنه یی، رهبر ارشد ایران، ایالات متحده و کشور های اروپایی را مسول جنگ ها در شرق میانه میداند. وی ابراز داشت که "اگر آنها، منطقه را از حضور خود پاک کنند، بدون شک این درگیری و جنگ ها و برخورد ها کاملا از بین خواهد رفت".

قصر سفید به تقاضای صدای امریکا برای واکنش به این نظریه خامنه یی، پاسخی نداد.

مهار این جنگ

مشخص نیست که ایا بایدن از ظرفیت های تهاجمی در حمله مستقیم بر ایران استفاده میکند یا خیر. آنچه واضح است این است که با وجود تقاضا ها برای آتش بس در غزه و لبنان، واشنگتن در مهار این جنگ موفق نشده است.

برایان کتولیس، محقق ارشد در انستتیوت شرق میانه، میگوید: "محرک های کلیدی در شرق میانه، امروزبازیکنانی هستند که در این جنگ ها شامل اند. اسراییل است، حماس در غزه است، حزب الله در لبنان است و ایران و شبکه هایش در سراسر منطقه که شامل حوثی ها در یمن میشوند".

کتولیس میگوید که واشنگتن تا حد زیادی منحیث یک "نظاره گر" عمل کرده است که میکوشد از عواقب بد جلوگیری کند. وی افزود که عملکرد حکومت "عمدتا واکنشی و مدیریت تخنیکی بحران" بوده است.

بایدن تاکنون از مشروط سازی امداد نظامی به اسراییل ابا ورزیده است که بزرگترین گزینه فشار آوری وی بر اسراییل جهت موافقه به آتش بس است. او و دیگر اعضای اداره اش مکررا تاکید میکنند که از حق اسراییل برای دفاع از خود، حمایت میکنند.

میلر میگوید که اکنون "تقریبا غیر قابل تصور است" که بایدن کمک نظامی را به اسراییل محدود سازد. او میگوید در هر صورت، بعیدست که فشار ایالات متحده تاثیری داشته باشد.

در هفته گذشته، ظرفیت گروه حزب الله منحیث یک نیروی نظامی سازمان یافته، کاهش یافته است و حماس که برای تقریبا یک سال است که تحت کمپاین اسراییل زیر فشار قرار گرفته است، دیگر منحیث یک ساختار نظامی سازمان یافته، نمیباشد.

میلر با اشاره به استراتیژی تهران به محاصره اسراییل توسط گروه های نیابتی اش، میگوید که "اسراییلی ها مصمم اند که آنچه را که ایران و محور مقاومت منحیث حلقه آتش میخواند، بشکند. او میگوید حتی اگر اسراییل موفق شود، او تردید دارد که اسراییل بتواند پیروزی نظامی اش را منتهی به موافقه های سیاسی برای دستیابی به صلح گرداند.

میلر، پیش بینی میکند که سه جنگ با فرسایش در میان اسراییل و حماس، اسراییل و حزب الله و اسراییل و ایران، البته با شدت کمتر، ادامه خواهد یافت.

در تهیه این مطلب از گزارش بخش انگلیسی صدای امریکا استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG