رییس حقوق بشر ملل متحد به پوتین: جنگ را متوقف کنید

میشل بچلیت، رییس حقوق بشر ملل متحد روز پنجشنبه ۲۵ اگست (سوم سنبله) از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه خواست تا "حملۀ مسلحانه به اوکراین را متوقف کند".

خانم بچلیت با اشاره به وضعیت درگیری در اطراف دستگاه اتمی زاپوریژیا گفت که جنگ در این منطقه "خطرات غیرقابل تصور" را برای غیرنظامیان و محیط زیست ایجاد می‌کند.

نیروهای روسی و اوکراینی در ساحات اطراف این دستگاه اتمی با هم درگیر شده اند؛ انکشافی که جامعهٔ جهانی را واداشته از هر دو جانب بخواهد تا فعالیت‌های نظامی در اطراف این دستگاه را متوقف سازند.

اما هر دو طرف همدیگر را به حملات نظامی در اطراف این تاسیسات اتمی که بزرگترین دستگاه اتمی در اروپا است، متهم کرده اند.

در همین حال رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی نیز گفته است که به مفتشین این اداره باید اجازه داده شود تا از دستگاه اتمی زاپوریژیا دیدن کنند.

رافایل گراسی از طریق ویدیو کنفرانس به نشست اضطراری شورای امنیت ملل متحد گفت که درگیری‌ها در نزدیک این دستگاه اتمی بحران عمیقی را سبب شده است.

رییس شورای حقوق بشر ملل متحد همچنین روز پنجشنبه گفت که نیروهای روسی و اوکراینی باید به قوانین بین‌المللی حقوق بشردوستانه احترام بگذارند و جامعه بین‌المللی باید متخلفین را پاسخگو قرار بدهند.

این در حالی است که مقامات اوکراینی روز پنجشنبه گفتند که تعداد کشته شدگان حمله میزایلی روسیه به ایستگاه خط‌آهن در شهر چاپلین در شرق اوکراین پس از پیدا شدن چندین جسد دیگر در زیر آوار، به ۲۵ نفر افزایش یافته است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجهٔ امریکا در تویتی نوشته است: "حملهٔ میزایلی روسیه به ایستگاه خط‌آهن پر از غیرنظامیان در اوکراین با سلسلهٔ از جنایات [روسیه] مطابقت دارد. ما به همراه شرکای خود از سراسر جهان به ایستادن در کنار اوکراین و پاسخگو قرار دادن مقامات روسی ادامه خواهیم داد. "

در همین حال جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) که مصادف با ۳۱مین سالروز استقلال اوکراین بود، از "شجاعت فوق‌العاده و تعهد به آزادی" مردم اوکراین تمجید کرده و با اعلام بستۀ جدید کمک نظامی سه میلیارد دالری، به ادامۀ تعهد ایالات متحده برای حمایت از قوای اوکراینی تاکید کرد.

آقای بایدن گفت که این روز "نه تنها تجلیل از گذشته است بلکه تایید پرطنین این حرف است که اوکراین با افتخار به عنوان یک ملت مستقل و دارای حاکمیت ملی، باقی مانده و باقی خواهد ماند."

آقای بایدن گفت که بستۀ جدید مساعدت نظامی طوری در نظر گرفته شده است که اوکراین را در درازمدت در زمینۀ دفاعی کمک کند. شماری از مقام‌های امریکایی گفته اند که برخی تجهیزات و تسلیحات شامل در این کمک سه میلیارد دالری تا یکی دو سال آینده استفاده نخواهد شد.

بایدن گفت که جشن امسال استقلال اوکراین برای اکثر مردم آن کشور "تلخ و شیرین" است زیرا به گفتۀ وی هزاران اوکراینی در اثر حملات و قساوت روس‌ها کشته یا زخمی شده و میلیون‌ها نفر دیگر از خانه و جای شان آواره شده اند.

او گفت: "امروز و هر روز دیگر، ما در کنار مردم اوکراین ایستاده ایم تا اعلام کنیم که تاریکی که خودکامگی را به پیش می‌راند، با شعلۀ آزادی که روح مردم آزاده را در همه جا روشن می‌کند، برابر نیست."

افزون بر سه میلیارد دالر جدید، در یک و نیم سال گذشته ایالات متحده حدود ۱۰.۶ میلیارد دالر کمک نظامی را به اوکراین فراهم کرده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در سالروز استقلال آن کشور، با اشاره به حملۀ روسیه بر اوکراین گفته است که اوکراینی‌ها "به خاطر سرنوشت شان می‌رزمند" و به گفتۀ وی این جنگ تا آخرین رمق ادامه خواهد یافت.