روز جهانی افراد دارای معلولیت؛ ملل متحد: ۱۵ درصد جمعیت افغانستان معلول اند

هم‌زمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که بر اساس تخمین‌ها، ۱۵ درصد از جمعیت افغانستان با معلولیت زندگی می‌کنند.

اوچا در پیامی به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت روز شنبه سوم دسمبر (۱۳ قوس) در تویتر گفت که این افراد به طور نامتناسبی تحت تاثیر بحران قرار گرفته اند و در دسترسی به کمک‌های اولیه با مشکلات مواجه هستند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد تاکید کرده است که در بخش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باید به افراد دارای معلولیت، اولویت داده شود.

در همین حال، وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان می‌گوید که در بیش از یک سال گذشته حدود ۱۵۰هزار فرد دارای معلولیت را ثبت کرده است.

مفتی فیصل، سخنگوی این وزارت روز شنبه سوم دسمبر (۱۲ قوس) به صدای امریکا گفت که معلولان ملکی و نظامی – به شمول نظامیان معلول دورۀ جمهوریت – ثبت این وزارت می‌باشند.

به گفتۀ سخنگوی وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان، روند توزیع حقوق ماهانه و سایر حقوق معلولان در سال جاری آغاز شده است. او افزود که بیش از ۱۲۰هزار فرد دارای معلولیت حقوق سالانه و شش ماهۀ شان را دریافت کرده اند.

مفتی فیصل افزود که برای افراد دارای معلولیت در مرکز و ولایات برخی برنامه‌های آموزش حرفه، تدارک شده و شماری نیز به کار گماشته شده اند.

او گفت که حکومت طالبان برای افراد دارای معلولیت در ولایات مختلف ویلچر توزیع کرده و به بسیاری دیگر به جای اعضای قطع‌شدۀ آنان، اعضای مصنوعی ساخته شده است.

این درحالی است که پیش از این دیدبان حقوق بشر در گزارشی گفته بود که افراد دارای معلولیت در روند توزیع کمک‌های بشری به حاشیه رانده شده اند.

این سازمان به تاریخ ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) در گزارش خود گفته بود که هنگام وقوع آفات طبیعی، افراد دارای معلولیت، اغلباً در زمینۀ دسترسی به کمک‌های بشردوستانه مانند غذا، بهداشت و کمک‌های صحی با موانعی روبرو استند.

دیدبان حقوق بشر گفته بود: "باوجویکه [افراد دارای معلولیت] اغلب به عنوان یک گروه در معرض خطر برجسته می‌شوند، در افغانستان آماری پس از زلزله در مورد نیازهای افراد دارای معلولیت وجود ندارد و بسیاری از ارسال کمک‌ها کنار گذاشته شده اند."

به گفتۀ این سازمان نهادهای امدادرسان و گروه‌های حقوقی افراد دارای معلولیت باید با هم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که کمک‌ها بدون تبعیض به همۀ جامعه آسیب‌پذیر در افغانستان به گونۀ همسان برسد.