ملل متحد: هند به زودی پرنفوس‌ترین کشور جهان می‌شود

سازمان ملل متحد معلوماتی را نشر کرده است که بر اساس آن هند تا اواسط سال روان پرنفوس‌ترین کشور جهان شده و جمعیت آن ۲.۹ میلیون نفر بیش از جمعیت چین خواهد شد.

در حال حاضر چین با یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت، پرنفوس‌ترین کشور جهان است، اما سازمان ملل متحد در آماری که روز چهارشنبه ۱۹ اپریل (۳۰ حمل) نشر کرد، پیش‌بینی کرده است که جمعیت هند تا چند ماه دیگر به حدود یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

با اینحال، کارشناسانی که این آمار را ارایه کرده اند، اذعان داشته اند که محدودیت‌ها در زمینهٔ اطلاعات نفوس کشورها، ارایهٔ تاریخ دقیق برای سبقت جمعیت هند از چین را ناممکن می‌سازد.

ملل متحد از سال ۱۹۵۰ به اینسو معلومات در مورد جمعیت کشورها را گردآوری کرده و از آن زمان تا حال، چین پرنفوس‌ترین کشور جهان بوده است.

چین و هند به عنوان پرنفوس‌ترین کشورهای جهان، بیش از یک سوم جمعیت هشت میلیارد نفری جهان را در خود جا داده اند.

در یک دههٔ پسین، به دلیل کاهش میزان تولدات در چین و تمایل خانواده‌های چینی به داشتن فرزندان کمتر، هند به سرعت به سمت مبدل شدن به پرنفوس‌ترین کشور جهان سوق یافته است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید زوج‌های تازه در چین یک ماه رخصتی با معاش دریافت می‌کنند 

هرچند حکومت چین هفت سال پیش پالیسی یک فرزند برای هر خانواده چینی را لغو کرد و به زوج‌های چینی اجازه داد که بیشتر از یک فرزند داشته باشند، رشد جمعیت در آن کشور بطی و جمعیت سالمند در آن کشور رو به افزایش است.

در مقایسه با چین،‌ هند جمعیت جوانتر، میزان باروری بلندتر و کاهش چشمگیر در مرگ و میر نوزادان را در یک دههٔ گذشته شاهد بوده است.

با اینحال، بر اساس آمار بانک جهانی،‌ میزان باروری در هند در بیش از شش دههٔ اخیر رو به کاهش بوده و از پنج ولادت برای هر زن در سال ۱۹۶۰ به حدود دو ولادت برای هر زن در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

رشد مداوم جمعیت در هند احتمالاً پیامدهای اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت. آمار ملل متحد نشان می‌دهد که هند بزرگترین جمعیت جوان را داشته و ۲۵۴ میلیون نفر در آن کشور بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن دارند.

کارشناسان امیدوار اند که افزایش جمعیت جوان در هند در دهه‌های آینده سبب گسترش نیروی کار و رشد اقتصادی در آن کشور خواهد شد. اما همزمان هشدار می‌دهند که اگر این جمعیت جوان به گونهٔ مناسب به کار گماشته نشوند، به یک مشکل حاد اجتماعی مبدل می‌شود.