ملل متحد: ایجاد ساحات امن در غزه نا ممکن است 

ملل متحد روز سه شنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) هشدار داد که ایجاد ساحات امن برای غیرنظامیان در داخل نوار غزه در حالی که بمباردمان اسراییل ادامه دارد، نا ممکن است.

اسراییل در ابتدا حملاتش‌ را بر شمال غزه متمرکز کرده بود، اما اردوی این کشور با نشر و پخش آگاهی نامه‌ها در بخش های جنوب غزه، از غیرنظامیان فلسطینی خواسته است تا به ساحات دیگر بروند.

جیمز ایلدر، سخنگوی صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) امروز در ژنیو به خبرنگاران گفت که" ایجاد ساحات به اصطلاح امن منطقی نبوده و امکان پذیر نیست و فکر می‌کنم که مقامات از این موضوع آگاهی دارند".

ایدلر اضافه کرد که در ساحات امن باید وضعیت مواد غذایی، آب آشامیدنی، دوا و سرپناه تضمین شده باشد، چیزی که به گفتهٔ وی در این ساحات امن به کلی دیده نمی‌شود. او گفت: "این ساحات امن، قطعاتی از زمین خشک یا گوشه‌هایی از جاده‌ها و پیاده روها اند که در آن نه مواد غذایی وجود دارد، نه آب آشامیدنی و نه هم سرپناه."

این مقام یونیسف گفت که در سرپناه‌هایی که باشندگان غزه به آن رانده شده اند، برای هر ۴۰۰ نفر یک تشناب وجود دارد و اگر آنان به این ساحات انتقال داده شوند، "ده‌ها هزار نفر حتا به یک تشناب و آب آشامیدنی، دسترسی نخواهند داشت".

ایلدر افزود که ساحات امن اعلام شده توسط اسراییل نمی‌تواند مصوون یا بشری باشد، زیرا به گونۀ یک جانبه مشخص شده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۳۰ نومبر (نهم قوس) از اسراییل خواست تا پیش از آغاز دوبارهٔ "عملیات نظامی عمده" برای غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه ساحات امن ایجاد کند.

بلینکن در تل ابیب به خبرنگاران گفت که اسراییل باید پلان‌های بشری محافظت از غیرنظامیان را طرح کند که بر اساس آن تلفات بیشتر فلسطینی‌های بی‌گناه را به حداقل برساند.

او افزود که این پلان‌ها باید شامل ساحات امن مشخص شده برای غیر نظامیان در جنوب و مرکز غزه باشد، جاییکه غیرنظامیان مصوون باشند. مقام‌های اسراییلی گفته اند که در حملهٔ حماس بر اسراییل ۱۲۰۰ نفر کشته شده و جنگجویان حماس ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفته اند. هرچند حدود یک سوم این گروگان‌ها در جریان آتش‌بس هفتهٔ گذشته از سوی گروه حماس رها شدند.

مقام‌های صحی در غزه گفته اند که از هفتم اکتوبر به اینسو در جریان حملات انتقامجویانۀ اسراییل حدود ۱۵۹۰۰ نفر در غزه کشته شده اند که ۷۰ در صد آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.