هشدار ملل متحد: سودان در لبهٔ پرتگاه 'جنگ تمام عیار داخلی' قرار دارد

ملل متحد امروز یک شنبه نهم جولای (۱۸ سرطان) هشداد داد که سودان در لبهٔ پرتگاه یک جنگ تمام عیار داخلی قرار دارد.

این در حالی است که یک حملهٔ هوایی بر یک ساحهٔ مسکونی در شهر ام‌درمان در سودان ۲۲ کشته و شمار زیادی زخمی برجا گذاشت.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید حملات هوایی در سودان ٢٢ کشته بر جا گذاشت

فرهان حق، معاون سخنگوی منشی عمومی ملل متحد امروز گفت که انتونیو گوتیرش حملهٔ هوایی بر شهر ام‌درمان را تقبیح کرده و در مورد "جنگ جاری میان نیروهای مسلح که این کشور را به پرتگاه یک جنگ داخلی تمام عیار سوق می‌دهد" و ممکن تمام منطقه را بی‌ثبات سازد، عمقیاً نگران است.

ملل متحد همچنان از احتمال جرایم علیه بشریت در دارفور هشدار داده و گفته است که در جریان درگیری‌ها در سودان تا اکنون ۳۰۰۰ نفر کشته شده اند و افرادی که جان سالم بدر برده اند از خشونت‌های جنسی و کشتار هدفمند قومی گزارش داده اند.

نیروهای حمایت سریع که با اردوی سودان در جنگ اند، گفته اند که در حملات هوایی ۳۱ نفر کشته شده است.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

سازمان بین المللی مهاجرت گزارش داده است که این جنگ سبب شده تا حدود سه میلیون نفر در سودان بیجا شوند که از آن میان ۷۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه پناه برده اند.

ملل متحد و کشورهای افریقایی از پاک‌سازی قومی در دارفور هشدار داده اند، جاییکه ایالات متحده، ناروی و بریتانیا نیروهای حمایت سریع و ملیشه‌های متحد آنان را به اکثریت خشونت‌های گسترده متهم کرده اند.

فرهان حق از تلاش‌های اتحادیهٔ افریقا و بلاک کشورهای شرق افریقا برای پایان بخشیدن به بحران سودان اظهار حمایت کرد.

این در حالی است که قرار است رهبران اتیوپیا، کینیا، سومالیا و سودان جنوبی به روز دوشنبه در ادیس ابابا ملاقات کنند. رهبران مخالف درگیر جنگ در سودان به اشتراک در این نشست دعوت شده اند، اما آنان تا اکنون اشتراک خود را تایید نکرده است.