هشدار ملل متحد: جهان برای مقابله با تاثیرات ال‌نینو آماده شود

سازمان ملل متحد هشدار داده است که جهان باید برای تاثیرات ال‌نینو آماده باشد، زیرا به گفتهٔ‌ این سازمان گرمای بلند جهانی در طول سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

ال‌نینو یک پدیدهٔ طبیعی اقلیمی است که با گرمای سرتاسری در جهان، خشک‌سالی در برخی مناطق و بارندگی شدید در برخی دیگر ساحات جهان ربط دارد. ال‌نینو هر دو تا هفت‌ سال بعد رخ داده و برای نه تا ۱۲ ماه ادامه می‌یابد.

ملل متحد روز سه شنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) گفت که ال‌نینو در راه است و ۹۰ درصد امکان دارد که تا نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۳ در سرتاسر جهان ادامه داشته باشد.

پتری تالاس،‌ منشی عمومی سازمان جهانی هواشناسی گفت: "اعلام ال‌نینو هشداری به حکومت‌های سرتاسر جهان است تا آمادگی‌ها را برای محدود کردن تاثیرات این پدیده بر صحت، محیط زیست و اقتصاد روی دست گیرند."

تالاس گفت که ال‌نینو سبب بلند رفتن شدید درجهٔ حرارت و موج شدید گرما در اقیانوس‌ها و بخش‌هایی از خشکه خواهد شد. با اینحال، به گفتهٔ این مقام ملل متحد، با اتخاذ تدابیر می‌توان از تاثیرات این پدیده کاست.

ال‌نینو اغلباً سبب افزایش باران در بخش‌هایی از جنوب قاره امریکا، جنوب ایالات متحده، شاخ افریقا و آسیای مرزی می‌شود. این پدیده همچنین خشکسالی شدید را در آسترالیا، اندونیزیا، بخش‌هایی از جنوب آسیا، مناطق مرکزی و شمالی قارهٔ امریکا به بار می‌آورد.

پیش از این،‌ ال‌نینو در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بخش‌هایی از کرهٔ زمین را متاثر کرده بود.
سازمان جهانی هواشناسی در ماه می سال روان پیش بینی کرده بود که ۹۸ درصد احتمال دارد که کم از کم یکی از سال‌های نیم دههٔ آینده گرم‌ترین سال در جهان باشد.

تا کنون ریکارد گرم‌ترین سال جهان به سال ۲۰۱۶ اختصاص یافه است که در آن بروز ال‌نینو سبب گرمای بی‌پیشینه و طاقت‌فرسا در بخش‌های زیادی از جهان شده بود.

سازمان جهانی صحت گفته است که با فراهم آوری کمک‌ها و ذخیره‌سازی پیش از وقت آن، کشورها، به ویژه کشورهای به شدت متاثر از ال‌نینو، را کمک می‌کند تا با تاثیرات این پدیده مقابله کنند.

سازمان جهانی صحت به گونهٔ‌ ویژه از افزایش احتمال شیوع بیماری‌های کولرا، ملاریا، سرخکان و دیگر بیماری‌های عفونی در جریان ال‌نینو، نگرانی دارد.

گرمای مفرط، آتش‌سوزی‌های جنگلات، عدم مصوونیت غذایی و سوتغذیهٔ ناشی از آن، از دیگر نگرانی‌های مرتبط با ال‌نینو خوانده شده است.