ملل متحد: نهادهای بین‌المللی ورزشی باید از ورزشکاران زن افغانستان حمایت کنند

شماری از ورزشکاران زن افغان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

همزمان با ادامۀ محرومیت‌های زنان از تحصیل، کار، آموزش و ورزش در افغانستان، کارشناسان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به نهادهای بین‌المللی ورزشی به شمول کمیتۀ بین‌المللی المپیک از این نهاد‌ها خواسته اند که از ورزشکاران زن در این کشور پشتیبانی کنند.

در نامۀ کارشناسان ملل متحد که روز جمعه نهم اگست (۱۹ اسد) منتشر شده، همچنان از نهادهای بین‌المللی ورزشی خواسته شده که آنان باید با ممنوعیت طالبان برای اشتراک زنان در بخش ورزش مخالفت کنند.

مقامات این نهاد‌ها خواستار اقدام قاطع نهادهای ورزشی علیه ممنوعیت طالبان برای اشتراک زنان و دختران در افغانستان در همۀ بخش‌های ورزشی شده‌اند.

کارشناسان ملل متحد افزوده اند: "طالبان نزدیک به سه سال است که زنان و دختران در افغانستان را از اشتراک در همه ورزش‌ها منع کرده‌اند، که این نقض غیرقابل قبول حقوق آن‌ها است و هیچ کشور دیگری آن را تحمیل نمی‌کند."

در نامه همچنان آمده که "این ممنوعیت بخشی از سیستم نهادینه شده طالبان است که به "جنایت علیه بشریت" مبدل شود.

رقابت‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۲۴، دو هفته پیش در پاریس آغاز شد و در این رقابت‌ها، یک تیم شش نفره ورزشکاران به نمایندگی از افغانستان، شرکت می‌کنند.

کمیتهٔ المپیک اعلام کرد که یک تیم ورزشکاران افغانستان متشکل از سه ورزشکار زن و سه ورزشکار مرد، به نمایندگی از افغانستان در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند. این کمیته گفت که برای شرکت در این مسابقات، "به هیچ نماینده‌ای از طالبان، اعتبارنامه داده نشده است."

کارشناسان ملل متحد حضور ورزشکاران افغانستان در مسابقات پاریس را ضروری عنوان کرده و گفته‌اند که نیاز است تا ورزشکاران افغان به ویژه زنان در این رقابت‌های بین‌المللی سهم فعال داشته باشند.

در این نامه اضافه شده است: "نهادهای بین‌المللی ورزشی مسوولیت دارند تا سیاست‌های ظالمانۀ طالبان را به چالش بکشند و از ورزشکاران زن افغان در هرجاییکه هستند، حمایت کنند. آن‌ها باید از هرگونه اقدامی که می‌تواند به عنوان همدستی با این پالیسی‌های تبعیض آمیز و غیرقانونی تعبیر شود، خودداری کنند."

ملل متحد از حضور دختران ورزشکار افغانستان و حمایت کمیتۀ بین‌المللی از آن‌ها در مسابقات پاریس استقبال کرده و گفته است: "حمایت کمیته بین‌المللی المپیک از یک تیم متوازن جنسیتی از افغانستان در بازی‌های المپیک پاریس یک آغاز خوش‌آیند است، اما آن‌ها باید کارهای بیشتری انجام دهند."

کارشناسان ملل متحد همچنان از پالیسی‌های طالبان در قبال زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده و گفته‌‌اند: "محرومیت وحشتناک حقوق و حیثیت زنان و دختران افغان، به شمول محرومیت آنان از ورزش در افغانستان، باید پایان یابد. فرهنگ نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق بشر از جمله حقوق فرهنگی مانند حق اشتراک در ورزش باشد."

طالبان گفته‌اند که پالیسی‌های آنان بر اساس ''احکام شریعت و ارزش‌های فرهنگی‌ها افغان‌ها'' است.

پیش از این طالبان گفته بودند که سه ورزشکار زن افغان را که در مسابقات المپیک پاریس به نمایندگی از افغانستان اشتراک کنند، نمی‌شناسد.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر گفته بود که در حال حاضر، میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان از حقوق ابتدایی خود، به ویژه آموزش و ورزش محروم استند.

دیدبان حقوق بشر به تاریخ ۲۶ جولای (پنجم اسد) در پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس نوشت که طالبان باید تمامی محدودیت‌ها بر زنان را برداشته و به این "سو استفاده‌ها" نقطه پایان بگذارند.

این در حالی است که کمیتهٔ بین المللی المپیک در جریان حکمرانی نخست طالبان میان سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۱۱، حضور افغانستان را در المپیک ۱۹۹۹ منع کرده بود.