ملل متحد: تجاوز به حقوق، آزادی‌ها و صدای زنان افغان ادامه دارد

سیما بحوث، رییس اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد

در ادامه واکنش‌ها به هزار روز بسته ماندن مکاتب متوسطه و لیسه بر روی دختران در افغانستان، رییس اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد از ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر دختران و زنان در این کشور انتقاد کرد.

سیما بحوث، رییس اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد در پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که با آنکه هزار روز از محرومیت دختران افغان از آموزش می‌گذرد، هنوز هم تجاوز آشکار به حقوق، آزادی‌ها و صدای زنان و دختران در افغانستان ادامه دارد.

بحوث اضافه کرده است: "ما نمی‌توانیم زنان و دختران افغان را در مبارزه شان برای انتخاب حق زندگی تنها رها کنیم." این مقام ارشد ملل متحد تاکید کرده که مبارزه برای زنان و دختران در افغانستان مسوولیت جمعی همه است و در این راستا صدای آنان باید بلند شود.

این در حالی است که صندوق حمایت از آموزش موسوم به "آموزش نمی‌تواند صبر کند" دومین دور کمپاین صدای دختران افغان را برای دادخواهی حق آموزش دختران راه‌اندازی کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز ضمن واکنش به ادامۀ محرومیت‌های دختران افغان از آموزش گفته است که یک‌هزار روز از بسته‌ماندن مکاتب به دلیل سیاست‌های "تبعیض‌آمیز و ناعادلانه" در افغانستان می‌گذرد.

این سازمان در پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس از طالبان خواسته است که باید هرچه زودتر دروازهای مکاتب را به روی دختران باز کنند.

هزار روز محرومیت دختران افغانستان از آموزش واکنش های زیادی را در میان فعالان حقوق زن، فعالان جامعه مدنی و زنان معترض این کشور به دنبال داشته و آنان از چند روز به این سو کارزارهای را برای پشتیبانی از حق تحصیل و آموزش دختران در افغانستان راه اندازی کرده اند.

طاهره ناصری، مدافع حقوق زنان و مسوول جنبش زنان به سوی آزادی، می‌گوید که جامعه بین المللی در نزدیک به سه سال گذشته، کمتر به وضعیت زنان و دختران افغان توجه کرده و همچنان از وارد کردن فشار بر طالبان خودداری کرده است.

ناصری در یک پیام ویدیویی گفت: "با ابراز تاسف طی این یک‌هزار روزی که می‌گذرد، ما هیچ گونه واکنش موثری از طرف نهادهای حقوق آموزش نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، سازمان ملل متحد و حتا مردمی که در داخل افغانستان زندگی می‌کنند...نداشتیم."

این فعال حقوق زن از شهروندان افغانستان خواست در برابر فرمان‌های "زن‌ستیزانۀ رهبر گروه طالبان" خاموش نبوده و صدای شان را در این مورد بلند کنند. به گفتۀ او، مردم افغانستان باید جامعه بین‌المللی را وادار کنند تا فشارهای بیشتر را بر گروه طالبان وارد کند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، این گروه مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بست. علاوه بر این، طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را نیز ممنوع کردند.