لینک های دسترسی

Breaking News

فایق: افغانستان به کانون 'افراط‌گرایی' مبدل شده و در حال 'عقب‌گرد' است


نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، از بین‌رفتن پیشرفت‌های افغانستان را که به گفتۀ وی به سختی به دست آمده مایوس‌کننده خوانده است.

او امروز شنبه ۱۳ اپریل (۲۵ حمل) با نشر پیامی با اشاره به سفر عبدالاحد مومند، فضانورد افغان به فضا در ایکس نوشته است که مردم افغانستان در حال حاضر از حقوق اساسی انسانی و اسلامی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی محروم شده اند.

فایق معتقد است که افغانستان تحت حاکمیت طالبان به کانون افراط‌گرایی و دهشت‌افگنی مبدل شده و در حال پس‌رفت است.

اما سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد گفته است: "ما قاطعانه بر این باوریم که یک افغانستان دموکراتیک، متحد، فراگیر و مستقل، افغانستان عاری از جهل، تعصب و افراط‌گرایی قد علم خواهد کرد و دوباره جایگاه خود را به دست خواهد آورد."

فایق در حالی این اظهارات را بیان کرده که روز اخیراً سیما بحوث، مدیر اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد، گفت که افغانستان از نظر جنسیت عقب‌مانده‌ترین کشور در جهان است.

بحوث روز پنجشنبه در ایکس گفت: "افغانستان همچنان شدیدترین مظهر واکنش جنسیتی در سراسر جهان است. اما زنان و دختران افغان همچنان با ایستادگی در برابر ظلم و ستم، از حقوق همه دفاع می‌کنند".

بخش زنان ملل متحد نیز به تازگی در مقاله‌ای گفته است که تقریباً هر ماه در افغانستان برای حذف زنان از اجتماع یک فرمان جدید صادر می‌شود. در این مقاله آمده است که بر اساس فرمان‌های هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، زنان از زندگی عمومی، تصمیم‌گیری، تحصیل و کار منع شده اند.

دیدبان حقوق بشر نیز اخیراً گفته است که طالبان یکی پس از دیگری سیاست‌های توهین‌آمیز را علیه زنان و دختران اتخاذ کرده و به دلیل اینکه جامعه بین‌المللی آنان را پاسخگو قرار نداده است، به این حد رسیده اند.

حکومت طالبان که بار دیگر در ماه اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شد، بیش از ۸۰ فرمان را بر زنان و دختران صادر کرده است. این فرمان‌ها که روی هدف انفاذ محدودیت‌ها بر زنان و دختران، صادر شده است از ختم تحصیل دختران در مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه آغاز و تا ممنوعیت بر کار زنان و ممنوعیت حضور زنان در اماکن عامه مانند پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌های زنانه، آرایشگاه‌ها و منع سفر بدون همراه محرم، می‌انجامد.

مدافعان حقوق زن نیز، عملکرد حکومت طالبان را که زنان و دختران را در افغانستان هدف قرار داده است، آپارتاید جنسیتی تلقی می‌کنند و از جامعه بین‌المللی خواهان عدم تعامل با حکومت طالبان و به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده اند.

در همین حال، شماری از جنبش‌های اعتراضی زنان در داخل و خارج افغانستان، نهادهای حقوق بشر، فعالان حقوق زن و مدافعان حقوق بشر روند دادخواهی را زیر نام "کارزار جهانی علیه آپارتاید جنسیتی تا به رسمیت‌شناسی رژیم آپارتاید" راه‌اندازی کرده اند.

اخیراً نیز گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان در نامه‌ای سرگشاده از اعضای کمیته ششم سازمان ملل متحد خواسته است که آپارتاید جنسیتی را به عنوان جنایت علیه بشریت در کنوانسیون منع و مجازات جنایت علیه بشریت که در این کمیته تحت بحث قرار دارد، جا بدهند.

گروه

XS
SM
MD
LG