واکنش‌ها به بازداشت عمران خان

بازداشت عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، واکنش‌های مختلفی را در داخل و بیرون از این کشور در پی‌ داشته است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در واکنش به بازداشت خان گفت که قضایا علیه عمران خان و سایر سیاستمداران، "مسلهٔ داخلی پاکستان است".

وزارت خارجهٔ ایالات متحده افزود: "همان‌گونه که در سراسر جهان می‌خواهیم، در پاکستان نیز خواهان احترام به اصول دموکراتیک و تحکیم قانون استیم."

در این حال بریتانیا گفته است که وضعیت در پاکستان را از نزدیک نظارت می‌کند.

وزارت خارجهٔ بریتانیا روز شنبه گفت: "بریتانیا روابط نزدیک و دیرینه با پاکستان دارد. ما از اصول دموکراتیک و پابندی به تحکیم قانون حمایت می‌کنیم."

این در حالی است که پولیس لاهور روز شنبه پنجم اگست (۱۴ اسد) صدر اعظم پیشین پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف، را پس از آن بازداشت کرد که محکمۀ عالی اسلام‌آباد وی را در قضیهٔ فروش هدایایی که از کشورهای خارجی در یافت کرده بود، به سه سال زندان محکوم کرد.

عمران خان در ویدیوی که پیش از بازداشت‌اش ضبط شده بود خطاب به مردم پاکستان گفت که پس از دستگیری و زندانی شدن‌اش تا زمانی اعتراض کنند که از "بردگی آزاد شوند."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید عمران خان خطاب به مردم پاکستان:‌ تا زمان آزادی از 'بردگی' اعتراض کنید

به دنبال آن شماری از حامیان وی در شهر پشاور به جاده‌ها ریختند. در ویدیو‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده، پولیس در حال لت و کوب کردن شماری از حامیان عمران خان دیده می‌شود.

ستیف هانک، استاد در پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، با باز نشر یکی از این ویدیو‌ها، بر عملکرد پولیس پاکستان انتقاد کرد.

او درتویتر (ایکس) نگاشته است: "پس از بازداشت صدر اعظم عمران خان، نیروهای تنفیذ قانون پاکستان به گونهٔ‌ علنی حامیان خان را لت و کوب می‌کنند."

بازداشت خان، در داخل پاکستان نیز واکنش‌های تندی را پی داشته است.

محسن داور، عضو پارلمان پاکستان و از منتقدین اردوی پاکستان، که خودش نیز چند بار از سوی حکومت بازداشت شده است، در تویتر نگاشته است که سیاستمداران در پاکستان در حالی به اتهام فساد بازداشت می‌شوند که جنرالان با وجود آنکه خیانت می‌کنند، مصوون اند.

او نوشته است: "یک صدر اعظم (نواز شریف) به داشتن اقامت محکوم شد و حال دیگری به فروش ساعت دستی. سیاستمداران به چنین موضوعات جزیی سلب صلاحیت می‌شوند، در حالی که جنرالان خیانت می‌کنند و مصوون می‌مانند."
داور گفته است که از سیاستمداران در پاکستان استفاده می‌شود و سپس مانند عمران خان، سلب صلاحیت می‌شوند.
اتهام فساد و فروش ساعت دستی گران‌بها علیه عمران خان را برخی از تحلیلگران مورد تمسخر قرار داده اند.
اشوک سوین، رییس بخش مطالعات تنش و صلح پوهنتون اوپسالای سویدن گفته است که بازداشت خان به اتهام فروش ساعت دستی به این معنی است که گویا در پاکستان فساد وجود ندارد.
او در تویتر نگاشته است: "عمران خان به اتهام دزدی یک ساعت به زندان افکنده شد. من هیچ نمی‌دانستم که رهبران سیاسی‌ در پاکستان بسیار پاک و این کشور عاری از فساد است!"
عمران خان به تاریخ نهم ماه می نیز از سوی ادارهٔ ملی حسابرسی پاکستان به اتهام فساد و اختلاس بازداشت شد و حامیانش تظاهرات گسترده را در شهرهای مختلف پاکستان راه اندازی کردند که در خشونت‌های مرتبط به این تظاهرات کم از کم نه نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده و نیز به شماری از تاسیسات دولتی پاکستان خسارت وارد شد.

در پی این تظاهرات که منجر به بازداشت هزاران نفر از حامیان حزب تحریک انصاف و استعفای برخی از رهبران این حزب شد، عمران خان پس از سه روز بازداشت، به تاریخ ۱۲ می (۲۲ ثور) به قید ضمانت آزاد شد.