امریکا و روسیه در مورد گفتگوهای این هفته خوش بینی اندک دارند

دپلومات‌های امریکا و روسیه روز یکشنبه نهم جنوری (۱۹ جدی)‌ خوش بینی اندکی در مورد کاهش تنش میان دو کشور از خود نشان دادند.

تنش میان روسیه و ایالات متحده پس از آن در یک ماه گذشته افزایش یافت که مسکو نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی خود را به مرز اوکراین اعزام کرد. شماری از کشور های غربی با ابراز نگرانی گفته اند که روسیه احتمالاً پلان حملهٔ نظامی بر اوکراین را دارد.

مقام‌های کرملین گفته اند که روسیه قصد حمله بر اوکراین را ندارد، اما از کشور‌های غربی ضمانت خواسته اند تا اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرند. مسکو از ناتو همچنین خواسته است تا قوای خود را در اروپای شرقی کاهش بدهد.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، در مصاحبه‌ای با تلویزیون CNN گفته است که برای راه حل تنش در اوکراین نمی توان با ''تفنگ'' به پیشرفت دست یابد.

آقای بلینکن گفت:‌ "ما به نگرانی روسیه در مورد تمرینات نظامی ناتو در اروپای مرکزی و شرق گوش می دهیم. اما آن‌ها (مقام‌های روسی) باید به [نگرانی های] ما در مورد استقرار ۱۰۰ هزار قوای [روسی] در مرز اوکراین گوش بدهند."

در همین حال خبرگزاری دولتی RIA روسیه از قول سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجهٔ روسیه، گزارش داده است که مذاکرات میان واشنگتن و مسکو ممکن پس از یک جلسه به ''طور ناگهانی پایان'' یابد.

آقای ریابکوف همچنین گفته است که روسیه به طور طبیعی زیر فشار و در جریان تهدید‌های دوامدار مقام‌های غربی در مذاکرات که قرار است روز دوشنبه ۱۰ جنوری در ژنیو برگزار شود، هیچ امتیازی نخواهد داد.

این مقام روسیه گفته است که در مذاکرات هفتهٔ جاری که قرار است میان ایالات متحده،‌ روسیه و سایر کشور‌ها در ژنیو و بروکسل برگزار شود، نمی توان انتظار نتایج فوری را داشت.

آقای ریابکوف گفت که روسیه خواهان بدتر شدن منازعه با امریکا و متحدین آن نیست، اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور، در نهایت تصمیم خواهد گرفت که با استقرار قوای روسی در نزدیکی مرز اوکراین چه خواهد کرد.

آقای بلینیکن بار دیگر تهدید کشورش را تکرار کرد و گفت که اگر روسیه بر اوکراین حملهٔ نظامی کند، تعزیرات شدید بر مسکو وضع خواهد شد.

این دپلومات ایالات متحده به تلویزیون ABC گفته است که واشنگتن ترجیح می دهد تا از طریق دپلوماسی تنش زدایی کند،‌ اما تاکید کرد که تصمیم با روسیه است که کدام گزینه را انتخاب می کند.