امریکا به ارزش ۱.۵ میلیارد دالر وسایط زرهی به بلغاریا می‌فروشد

عکس: آرشیف

ایالات متحده روز جمعه اول سپتمبر (۱۰ سنبله) اعلام کرد که با فروش وسایط زرهی به ارزش ۱.۵ میلیارد دالر به بلغاریا موافقت کرده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، ایالات متحده کمک نظامی و فروش تسلیحات نظامی را برای اوکراین و متحدان ناتو افزایش داده است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در اطلاعیه‌ای به کانگرس امریکا گفته است که به درخواست بلغاریا برای خرید ۱۸۳ وسیله نقلیه استراتیژیک، که بیش از نیمی آنها وسایط زرهی برای انتقال پرسونل نظامی می‌باشد، توافق کرده است.

در اطلاعیهٔ وزارت خارجه آمده است: "فروش پیشنهادی [ وسایط زرهی] استقرار سریع پیاده نظام بلغاریا و توانایی نیروهای این کشور را بهبود می‌بخشد. بلغاریا از این قابلیت ارتقایی برای تقویت دفاع از سرزمین خود و تحذیر از تهدیدات منطقه‌ای استفاده خواهد کرد."

این فروش یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که بلغاریا که دارای ذخایر زیادی از تسلیحات اتحاد جماهیر شوروی سابق است، با ارسال نزدیک به۱۰۰ عراده وسایط زرهی به اوکراین موافقت کرد.

این نخستین کمک نظامی عمده بلغاریا به اوکراین بود. بلغاریا روابط تاریخی با روسیه دارد و شاهد اختلاف نظر بر سر حمایت از اوکراین بوده است.

پیش از این ایالات متحده فروش هلیکوپتر‌های اپاچی را برای پولند تصویب کرد که ارزش مجموعی آن به ۱۲ میلیارد دالر می‌رسد.

پولند سال گذشته تصمیم گرفت تا هلیکوپتر‌های اپاچی ساخت امریکا را جایگزین هلیکوپترهای دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق کند، زیرا پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، نگرانی این کشور از اقدام نظامی روسیه افزایش یافته است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید امریکا فروش هلیکوپتر‌های اپاچی به ارزش ۱۲ میلیارد دالر را برای پولند تصویب کرد

کانگرس ایالات متحده حق دارد توافق فروش وسایط زرهی به بلغاریا را بررسی و متوقف کند،‌ اما انتظار نمی رود در این مورد اعتراضی داشته باشد.