مقامات امریکایی از تبدیل شدن چین به قدرت هسته‌ای سوم جهان نگرانی دارند

چین با کمک روسیه ظرفیت تسلیحات هسته‌ای خود را افزایش می دهد، اقدامی‌ که موجب نگرانی شماری از قانونگذاران و مقامات ایالات متحده شده است.

تقویت ظرفیت تسلیحات هسته‌ای چین، مقامات ارشد و قانونگذاران ایالات متحده را در موقعیتی قرار داده است که آنها باید تصمیم بگیرند چگونه به عصر جدیدی که در آن جهان دارای سه قدرت هسته‌ای بزرگ باشد، واکنش نشان دهند.

چین و روسیه همکاری وسیع هسته‌ای خود را پنهان نکرده و در ماه می سال ۲۰۲۱ از طریق اتصال ویدیویی به یکدیگر پیوستند تا ساخت و ساز واحدهای نیروی هسته‌ای جدید در دو تاسیسات هسته‌ای در چین را جشن بگیرند. چین برای تولید تسلیحات هسته‌ای خود از تکنالوژی روسیه استفاده می‌کند.

در حالی که زرادخانه سرگلوله‌های هسته‌ای چین در مقایسه با ایالات متحده و روسیه هنوز به مراتب کوچک‌تر است، اما به سرعت در حال رشد است.

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی بزرگ جهان یا جی-۷ در نشست هفته جاری در جاپان نسبت به دامنه و سرعت توسعه هسته‌ای چین ابراز نگرانی کردند.

مقامات ارشد وزارت دفاع ایالات متحده در کانگرس گواهی دادند که از یک کوره تولید کننده جدید در چین به مقصد پلوتونیوم استفاده می شود و پلوتونیوم که یک مواد کیمیایی رادیواکتیو و فلزی است، در تسلیحات به کار گرفته می شود.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، به پرسش خبرنگار صدای امریکا در مورد چگونگی برنامه ریزی ایالات متحده برای پاسخ به این انکشافات پاسخ داد.

پاتل گفت "ساخت و ساز هسته‌ای چین عمیقاً نگران‌ کننده است و سوالاتی را در مورد قصد واقعی این کشور ایجاد می‌کند. این مساله اهمیت پیگیری اقدامات عملی برای کاهش خطرات هسته‌ای را افزایش می بخشد. به سرعتی که جمهوری خلق چین فعال است، زمینه را برای فشارهای جدیدی بر ثبات بین‌المللی و چالش‌های جدید برای بازدارندگی، کنترول تسلیحات و کاهش خطر ایجاد خواهد کرد."

چین این هفته سعی کرد نگرانی‌های وزرای خارجه جی-۷ در جاپان را مرفوع کند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در شرح استراتیژی این کشور گفت که کشورش همیشه از یک استراتژی دفاعی هسته‌ای پیروی کرده است، به سیاست عدم استفاده اولیه از سلاح هسته‌ای پابند بوده و توانایی‌های هسته‌ای خود را در حداقل سطح مورد نیاز برای امنیت ملی حفظ کرده است.

وانگ ونبین افزود "چین تنها کشور از میان پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای است که چنین تعهداتی را داده است."

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت که برای هر کشوری، تا زمانی که از تسلیحات هسته‌ای خود علیه چین استفاده نکند یا تهدیدی به استفاده از آن علیه چین نباشد، آنها نباید نگرانی در مورد تهدید سلاح‌های هسته‌ای این کشور داشته باشند. او گفت که این با مفهوم ترین شفافیتی است که یک کشور می تواند فراهم کند.

واکنش قانونگذاران امریکایی

بسیاری از قانونگذاران امریکایی نسبت به امضای معاهده کنترول تسلیحات توسط چین شاکی اند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به تاریخ ۲۱ فبروری مشارکت روسیه را در پیمان "آغاز جدید - New Start" که آخرین پیمان استراتیژیک کاهش تسلیحات میان دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان است، به حالت تعلیق آورد.

مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده در صحبت با خبرنگار صدای امریکا، نگرانی عمیق و ترس خود را از تقویت قدرت هسته‌ای چین بیان کرد و گفت که جلسات اطلاع دهی محرمانه‌ای در کانگرس داشته است.

مک کال افزود "زرادخانه هسته‌ای آنها [چین] ترسناک است و هیچ معاهده ای برای کنترول آن وجود ندارد. در یک موقع مطلوب می‌توانیم درباره یک [معاهده استارت جدید] با روسیه دوباره مذاکره کنیم و چین را نیز در آن شامل سازیم."

اما این قانونگذار امریکایی فکر می‌کند که با توجه به ''اتحاد نامقدسی که بین روسیه و چین'' موجود است و امید بسیار کمی به شمولیت چین در این مذاکره است.

دیوید سیسیلین، قانونگذار دموکرات ایالات متحده، به صدای امریکا گفت که او هرگز حامی گسترش بیشتر هسته‌ای نبوده است، اما اعتقاد دارد که تلاش‌های خود را برای جلوگری از افزایش ذخایر هسته‌ای دیگر کشورها دو برابر کند.

سیسیلین گفت: "افزودن سلاح‌های هسته‌ای بیشتر از سوی ایالات متحده برای این تلاش نتیجه معکوس می‌دهد."

فدراسیون دانشمندان امریکایی تخمین می زند که چین اکنون حدود ۴۱۰ سرگلوله هسته‌ای ، روسیه ۵۸۸۹ و ایالات متحده دارای ۵۲۴۴ سرگلوله می باشند.