وزیر تجارت امریکا هفتهٔ آینده از چین بازدید می‌کند

جینا ریموندو، وزیر تجارت امریکا

مقامات واشنگتن و بیجینگ روز سه‌شنبه ۲۲ آگست (۳۱ اسد) گفتند که جینا ریموندو، وزیر تجارت امریکا، قرار است هفته‌ٔ آینده از چین بازدید کند.

در ماه‌‌های اخیر چندین مقام عالیرتبهٔ ایالات متحده به چین سفر کرده تا تنش‌ها میان این دو بزرگترین اقتصادی جهان کاهش یابد.

واشنگتن می گوید در صدد مدیریت بهتر روابط سرد خود با چین است و این دو قدرت بر سر همه مسایل از تجارت گرفته تا حقوق بشر و موضوع تایوان اختلاف نظر دارند.

وزارت تجارت ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که خانم ریموندو توقع دارد تا در مورد ارتباط تجارت دوجانبه میان امریکا و چین به شمول رسیدگی به مشکلات متشبثین خصوصی ایالات متحده در چین و همکاری‌های بالقوه تجارتی میان دو کشور، بحث‌های سازنده داشته باشد.

به گفتهٔ مقامات وزارت تجارت امریکا،‌ ریموندو قرار است از تاریخ ۲۷ اگست تا ۳۰ اگست از بیجینگ، پایتخت چین، و شهر شانگهای آن کشور بازدید کند.

بیجینگ نیز سفر ریموندو را تایید کرد و افزود که وزیر تجارت ایالات متحده به دعوت همتای چینی‌اش، وانگ ونتایو، به چین سفر می‌کند.

واشنگتن گفته است که سفر وزیر تجارت امریکا به چین بر اساس توافق میان جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، و شی جینپینگ، رییس جمهور چین،‌ صورت می‌گیرد. رهبران دو کشور سال گذشته در بالی، پایتخت اندونیزیا، برای تعمق روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی طیف وسیعی از مسایل با هم توافق کردند.

روابط میان واشنگتن و بیجنیگ در مقایسه با چند دههٔ گذشته در بدترین سطح قرار گرفته است و وضع محدودیت‌های تجارتی میان دو کشور یکی از اختلاف جدی میان واشنگتن و بیجینگ به شمار می‌رود.

واشنگتن می گوید محدودیت هایی که بر چین اعمال کرده است، برای محافظت از امنیت ملی امریکا است، اما بیجینگ می‌گوید که محدودیت‌های وضع شده، مانع رشد اقتصادی آن کشور می‌شود.

در همین حال، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید،‌ روز سه‌شنبه گفت که "بر خلاف برخی سرو صدا‌ها در چین که ما در صدد کاهش سرعت رشد اقتصادی چین استیم، چنین چیزی نیست." سولیوان همچنین گفت که ثبات اقتصادی چین برای جهان نیز خوب است.

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف تیره شده است. مناقشۀ تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها در چین، به ویژه مسلمانان اویغور در منطقهٔ شین ژیانگ، افزایش ممنوعیت صادرات ایالات متحده در بخش تکنالوژی‌های پیشرفته و پالیسی‌های صنعتی تحت رهبری حکومت چین و وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ از موضوعات جنجال برانگیز با ایالات متحده است.

موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در آب‌های جنوب چین که چندین کشور منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند، از عوامل عمدۀ دیگر تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان است.