وزیر امنیت داخلی امریکا: امنیت در محل گردهمایی ترمپ یک ناکامی بود

وزیر امنیت داخلی ایالات متحده گفته است که سوقصد به جان دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، یک ناکامی امنیتی بود و نمی توان اجازه داد چنین رویداد دوباره تکرار شود.

الیهاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی امریکا، به تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: ''وقتی می‌گویم که چنین چیزی نمی‌تواند رخ بدهد، ما در مورد یک ناکامی صحبت می‌کنیم.''

مایورکاس افزود:‌ ''ما قرار است از طریق یک بررسی مستقل تحلیل و تجزیه کنیم آن [سوقصد به جان ترمپ] چگونه رخ داد،‌ چرا رخ داد،‌ و سفارش‌ها و یافته‌هایی را فراهم کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که دوباره تکرار نمی‌شود. من نمی توانستم واضح تر [از این صحبت] کنم.''

مایورکاس گفت تا حالا مشخص نشده که کدام اداره و یا سازمان ''خارج از حکومت'' بررسی مستقل نقص امنیتی در گردهمایی سیاسی را رهبری خواهد کرد، اما گفت که این کار ''هر چه زودتر'' آغاز خواهد شد. او گفت: ''ما باید با سرعت و فوریت دست به کار شویم،‌ زیرا این یک ضرورت امنیتی است.''

خدمات مخفی، اداره اصلی تامین امنیت برای روسای جمهور کنونی و پیشین ایالات متحد است. این اداره بخشی از وزارت امنیت داخلی ایالات متحده است که مایورکاس رهبری آن را بر عهده دارد. مایورکاس افزود:‌ ''یافته‌ها و سفارش‌های تحقیقاتی به اطلاع عموم خواهد رسید.''

مایورکاس در یک مصاحبه جداگانه به تلویزیوی ای‌بی‌سی نیوز گفته است که برای توماس متیو کروکس ۲۰ ساله نباید این امکان وجود می‌داشت که با استفاده از یک سلاح تهاجمی قوی از پشت بام تا هشت مرمی به سمت ترمپ فیر می‌کرد.

این فرد مسلح، کروکس، تقریباََ ۱۵۰ متر از محل سخنرانی ترمپ فاصله داشت. این حمله عصر شنبه در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا صورت گرفت.

مایورکاس در این مصاحبه نیز بار دیگر تکرار کرد که آنچه بر رییس جمهور پیشین امریکا رخ داد، نباید تکرار شود. در اثر گلوله باری روز شنبه یک مرمی به گوش راست ترمپ برخورد کرد.

پس از این گلوله‌باری، نیروهای اداره خدمات مخفی امریکا به اسرع وقت ترمپ را به امن انتقال دادند. در این گلوله‌باری یکی از شرکت کنندگان گردهمایی کشته و دو نفر دیگر به شدت زخمی شدند و در شفاخانه بستری اند. فرد مهاجم توسط یک تک تیرانداز اداره خدمات مخفی امریکا کشته شد.

یک روز قبل، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به اداره خدمات مخفی دستور داد تا محافظت رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل ریاست جمهوری در انتخابات نومبر را فراهم کند. کندی جونیر در نظرسنجی ملی از ترمپ و بایدن بسیار عقب است.

جان اف کندی، کاکای کندی جونیر و رییس جمهور پیشین ایالات متحده، به تاریخ ۲۲ نومبر ۱۹۶۳ ترور شد و سپس رابرت اف کندی، پدری کندی جونیر، هنگام مبارزات انتخاباتی برای ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۸ کشته شد.

ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) روز یکشنبه گفت که به تلاش‌های خود برای یافتن انگیزه حمله به جان ترمپ ادامه می‌دهد. سوقصد روز شنبه به جان ترمپ، بدترین حمله‌ بر یک رییس جمهور و یا نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در چهار دهه گذشته بود.

اف‌بی‌آی گفته است که در حال بررسی این پرونده به عنوان تروریزم بالقوه داخلی است، اما تاکید کرد که این تحقیقات تا حالا در مراحل ابتدایی قرار دارد.

اف‌بی‌ای همچنین گفته است که متخصصان فنی این اداره موفقانه به تیلفون کروکس دسترسی پیدا کرده و به تحلیل و تجزیۀ محتویات آن ادامه می‌دهند. این اداره گفته است که جستجو و تلاشی محل سکونت و موتر کروکس تکمیل شده است.

اداره تحقیقات فدرال علاوه کرد که تا حالا نزدیک به ۱۰۰ مصاحبه با پرسونل تنفید قانون، اشتراک کنندگان و سایر شاهدان انجام شده و این مصاحبه‌ها ادامه دارد.

شماری از افراد حاضر در این گردهمایی گفته اند زمانی که آنان مرد مسلح را در پشت بام ساختمان مجاور دیدند، به گونه دیوانه‌وار بر پولیس فریاد زدند، اما مرد مسلح اندکی بعد به گلوله‌باری به سمت ترمپ آغاز کرد.