بلینکن به عباس: امریکا از 'اقدامات ملموس' برای ایجاد دولت فلسطینی حمایت می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده و محمود عباس، رییس اداره خودمختار فلسطین

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۰ دسمبر (۲۰ جدی) در دیدار با محمود عباس، رییس اداره خودمختار فلسطینی، در رام‌الله گفت که واشنگتن از "اقدامات ملموس" برای ایجاد دولت فلسطینی حمایت می‌کند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای گفته است که بلینکن بار دیگر بر موضع دیرینۀ ایالات متحده مبنی بر ایجاد دولت فلسطینی در کنار اسراییل و "زندگی با صلح و ثبات" برای هر دو، تاکید کرد.

ایجاد دولت فلسطین، در موافقتنامه اسلو در دهۀ ۱۹۹۰ مطرح شد، اما تاکنون عملی نشده است. حکومت اسراییل علاقه‌ای به از سرگیری مذاکرات در این مورد نشان نداده و رهبران فلسطینی که شامل عباس و گروه حماس در غزه می‌شود، در این مورد نظریات متفاوت دارند.

بلینکن در گفتگو با عباس در مورد "خشونت‌های فزاینده" در کرانۀ غربی رود اردن نیز صحبت کرد. در چند ماه اخیر صدها فلسطینی در حملات نظامیان اسراییلی و یا شهرک نشینان یهودی در کرانۀ غربی کشته شده اند.

بلینکن از اسراییل خواست تا تمام مالیات جمع آوری شده از فلسطینیان را، طبق توافق قبلی، باید به شکل منظم به مقامات فلسطینی بپردازد. اسراییل برای سالیان متمادی به خاطر موضوعاتی، به شمول تادیات برای محبوسین فلسطینی و فعلاً هم جنگ در غزه، از پرداخت این وجه به فلسطینیان خودداری کرده است.

بلینکن روز سه شنبه در دیدار با رهبران ارشد اسراییل در تل ابیب خواستار اقدامات لازم برای حفاظت از غیر نظامیان فلسطینی و انتقال کمک‌های بشری به غزه شد.

در این ملاقات‌ها، بلینکن از اسراییل خواست تا با رهبران اعتدال‌گرای فلسطین کار کند و اضافه کرد که کشورهای منطقه تنها وقتی در مورد بازسازی غزه، سرمایه گذاری خواهند کرد که راهی برای ایجاد دولت فلسطین وجود داشته باشد.

تلاش برای عضویت کامل فلسطین در ملل متحد

نمایندهٔ فلسطین در ملل متحد روز سه شنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند در سال روان میلادی در جستجوی عضویت کامل این سازمان باشد.

ریاض منصور، سفیر ادارهٔ خود گردان فلسطین در ملل متحد، به خبرنگاران گفت که چنین اقدام ''سرمایه‌گذاری برای صلح و سرمایه‌ گذاری برای نجات راه حل دو دولت [اسراییل و فلسطین] است."

مجمع عمومی ملل متحد در نومبر ۲۰۱۲ به عضویت ناظر غیر عضو برای فلسطین رای داد. این اقدام نمایندهٔ تشکیلات خودگردان فلسطین را قادر ساخت تا در بحث‌های این سازمان شرکت کند، اما از دادن حق رای برخوردار نبوده است. سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سال ۱۹۷۴ میلادی به عنوان نهاد ناظر در این سازمان به رسمیت شناخته شد.

منصور گفته است که مقامات فلسطینی به حمایت کشور‌های عرب،‌ قبل از تصمیم نهایی مجمع عمومی ملل متحد، قصد دارند به شورای امنیت ملل متحد مراجعه کند، زیرا تصویب شورای امنیت برای عضویت کامل تشکیلات خود گران فلسطین در این سازمان بسیار مهم است.

برای اینکه تشکیلات خود گردان فلسطین عضویت کامل ملل متحد را کسب کند، نیاز به نه رای موافق در شورای امنیت دارد، آنهم در شرایطی که هیچ یک از پنج عضو دایمی این سازمان،‌ عضویت کامل آنرا ویتو نکند.

ایالات متحده که عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد است، از چندین دهه‌ به اینسو اقدامات و تصامیمی را در این شورا ویتو کرده است که یا بر اسراییل تاثیر منفی داشته و یا اسراییل از آن حمایت نکرده است.