امریکا،‌ جاپان و کوریای جنوبی تمرینات نظامی مشترک انجام دادند

ایالات متحده، جاپان و کوریای جنوبی روز دوشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) تمرینات ''دفاع میزایلی'' مشترک را در حالی انجام دادند که تنش‌ این سه کشور با کوریای شمالی مجهز با سلاح هسته‌ای رو به افزایش است.

این تمرینات نظامی مشترک پس از آن انجام شد که یک مقام ارشد کوریای شمالی به ایالات متحده هشدار داد که انجام چنین مانور خطر بحران جدی تری امنیتی را در شبه جزیرهٔ کوریا به وجود خواهد آورد.

کوریای شمالی هفتهٔ‌گذشته نخستین میزایل بالستیک قاره‌ پیمای خود را که با سوخت جامد مجهز بود،‌ آزمایش کرد. این یکی از تحریک‌آمیزترین آزمایشات تسلیحاتی بود که کوریای شمالی انجام داده است، زیرا این گونه میزایل قاره پیما قادر است به طور مستقیم قاره امریکا را هدف قرار بدهد.

نیروهای بحری کوریای جنوبی روز دوشنبه گفتند که این تمرینات سه جانبه در آب‌های بین المللی در سواحل شرقی آن کشور انجام شد و تمرکز این مانور بر روش‌های شناسایی و رد یابی میزایل‌های کوریای شمالی بود. در این مانور یک روزه، کشتی‌های جنگی سه کشور سهم داشت.

جانگ دو یونگ، سخنگوی نیروهای بحری کوریای جنوبی گفت:‌"هدف این تمرینات بهبود توانایی های پاسخ ما در برابر میزایل‌های بالستیک و تقویت توانایی ما برای انجام عملیات مشترک است، زیرا تهدیدات هسته‌ای و میزایلی کوریای شمالی همچنان افزایش می یابد."

در عین حال، ایالات متحده و کوریای جنوبی روز دوشنبه تمرینات نظامی مشترک جداگانه را آغاز کردند که در آن بیش از ۱۱۰ طیارهٔ جنگی، به شمول جت‌های جنگی اف-۳۵، دخیل است و قرار است این مانور نظامی تا ۲۸ اپریل ادامه یابد.

این دو مانور نظامی ممکن موجب شود تا کوریای شمالی واکنش شدیدی را روی دست بگیرد، زیرا پیونگ یانگ همواره تمرینات نظامی مشترک ایالات متحده در منطقه را به مثابهٔ آمادگی برای جنگ تلقی می‌کند، اقدامی که ممکن تنش‌ها را در شبه جزیرهٔ کوریا در ما‌‌ه‌های پیشرو افزایش بدهد.

ری پیونگ چول، یک مقام ارشد نظامی و همکار نزدیک کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، هشدار داد که ایالات متحده باید "تحریکات سیاسی و نظامی خود را به صورت فوری متوقف کند".

رسانه‌های دولتی کوریای شمالی از قول این مقام ارشد نظامی پیونگ یانگ گزارش داده اند که اگر ایالات متحده بدون در نظر داشت هشدار‌های مکرر پیونگ یانگ،‌ اقداماتی را ادامه بدهد که امنیت شبه جزیره را بیشتر به مخاطره بی‌اندازد، پیونگ یانگ اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت.

این مقام ارشد نظامی کوریای شمالی بدون ذکری از مانور‌های سه جانبهٔ امریکا، جاپان و کوریای جنوبی و تمرینات نظامی مشترک ایالات متحده و کوریای جنوبی، واشنگتن و سیوول را متهم کرد که یک سلسله مانورهای نظامی مشترک در مقیاس بزرگ را برای شبیه سازی یک حمله هسته‌ای پیشگیرانه و جنگ تمام عیار بر ضد کوریای را راه اندازی کرده اند.

ری پیونگ چول همچنین از امریکا به خاطر درخواست برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد پرتاب میزایل بالستیک قاره پیمای مجهز سوخت جامد کوریای شمالی انتقاد کرد و گفت کشورش از حق دفاع از خود استفاده می‌کند.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد کوریای شمالی را از فعالیت‌های هرگونه میزایل بالستیک منع کرده است. اما با وجودیکه پیونگ یانگ از سال گذشته به اینسو، ده‌ها بار میزایل‌های بالستیک و کروز خود را آزمایش کرده است، شورای امنیت این سازمان قادر نشده است تا تعزیرات جدید اقتصادی را بر کوریای شمالی وضع کند، زیرا چین و روسیه که هر دو عضو دایمی شورای امنیت استند، مخالف وضع تعزیرات جدید بر آن کشور اند.

آزمایش‌های تسلیحاتی کوریای شمالی در بیش از یک‌سال گذشته بی سابقه بوده است. این کشور از آغاز ۲۰۲۲ تا حالا بیش از ۱۰۰ میزایل بالستیک و کروز، به شمول میزایل بالستیک قاره پیما، را آزمایش کرده است.