طیارهٔ نظامی امریکا در آب‌های جاپان سقوط کرد

عکس آرشیف از طیارۀ اوسپری نظامیان امریکایی هنگام فرود آمدن بر فراز یک کشتی طیاره بردار امریکایی

مقامات گارد ساحلی جاپان روز چهارشنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) از سقوط یک طیاره نظامی نوع اوسپری مطلق به نیروهای امریکایی در آب‌های ساحلی آن کشور خبر دادند.

این طیاره حامل شش سرنشین بود و مقام‌های جاپانی گفته اند که کم از کم یک جسد را از نزدیکی محل سقوط این طیاره پیدا کرده اند.

کازوو اوگاوا، سخنگوی گارد ساحی گفت که علت سقوط و وضعیت سایر سرنشینان طیاره تاکنون مشخص نیست.

او گفت که گارد ساحلی تماس اضطراری از یک قایق ماهیگیری در نزدیکی محل سقوط طیاره در جزیره یکوشیما دریافت کرد و طیاره‌ها و قایق‌های گشت‌زنی یک نفر و بقایای خاکستری‌رنگ طیاره را در یک کیلومتری سواحل شرقی این جزیره پیدا کردند.

هیروکزو متسونو، وزیر کابینهٔ جاپان به خبرنگاران گفت: "دولت اطلاعات مربوط به خسارت را تایید خواهد کرد و بالاترین اولویت نجات جان افراد موجود در طیاره است."

اوگاوا گفت که این طیاره از پایگاه نیروهای امریکایی در ایالت یاماگوچی پرواز کرده بود و در مسیر خود به سمت پایگاه هوایی کدینا در اوکیناوا سقوط کرده است. او افزود که ظاهراً این طیاره تلاش کرده بود که قبل از سقوط، در میدان هوایی یاکوشیما نشست اضطراری کند.

خبرگزاری کیودوی جاپان به نقل از مقامات گفته است که شاهدان قبل از سقوط طیاره، آتش سوزی را در انجن سمت چپ طیاره مشاهده کرده بودند.

مقامات امریکایی و جاپانی تایید کرده اند که طیاره متعلق به پایگاه نظامی هوایی یوکوتا در غرب توکیو است. مقامات نیروهای هوایی ایالات متحده در یوکوتا گفته اند که تحقیقات آنان جریان دارد و از ابراز نظر در مورد خودداری کرده اند.

اوسپری (Osprey ) یک طیارهٔ هایبرد است که مانند یک هلیکوپتر پایان و بالا رفته، اما در حین پرواز می‌تواند چرخ‌های خود را به جلو بچرخاند و مانند یک طیاره با سرعت بسیار بیشتر از یک هلیکوپتر حرکت کند. این طیاره‌ها توسط نیروهای بحری، مرین و هوایی ایالات متحده استفاده می‌شود.

پیش از این نیز یک طیارهٔ اوسپری نیروهای مرین با ۲۳ سرنشین در ماه اگست در جریان تمرینات نظامی در جزیره‌ای در شمال آسترالیا سقوط کرد که منجر به کشته شدن سه نفر و مجروح شدن پنج نفر شد.

از سال ۲۰۱۲ به اینسو کم از کم پنچ حادثهٔ مرگبار طیاره‌های اوسپری نیروهای مرین ایالات متحده گزارش شده که در مجموع باعث مرگ ۱۹ نفر شده است.