ماموریت امریکا برای افغانستان: بازداشت خبرنگاران افغان 'مایوس کننده' است

ماموریت دپلوماتیک ایالات متحده برای افغانستان در آستانۀ سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات، مشکلات فراروی خبرنگاران و رسانه‌ها را در افغانستان برشمرده است.

ماریو کریفو، سخنگوی ماموریت دپلوماتیک ایالات متحده برای افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفت: "شاهد افزایش مایوس کنندۀ آزار و بازداشت خبرنگاران [در افغانستان] استیم...دسترسی به اطلاعات قطع شده...شمار زنان خبرنگار و نمایندگی از زنان در رسانه‌های افغانستان کاهش یافته است."

سازمان رواداری نیز در گزارشی گفته است که حکومت طالبان همچنان به محدود کردن، سرکوب و سانسور خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان ادامه می‌دهد که با آن رسانه‌ها استقلال خود را از دست داده و آزادی عمل از بین رفته است. این نهاد از وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان زیر سلطۀ طالبان ابراز نگرانی کرده است.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز گفته است که رسانه‌ها در حاکمیت طالبان با تهدیدها و چالش‌های مختلفی مواجه اند و خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در محیط چالش برانگیز به کارشان ادامه می‌دهند.

یوناما گفته است: "علاوه بر طیفی از محدودیت‌های اعمال‌شده توسط مقامات اداره حاکم [طالبان] و خطر بازداشت خودسرانه، رسانه‌ها با چالش‌های مالی قابل توجهی در جریان کارشان مواجه اند."

کریفو گفته است که با وصف چالش‌های موجود، خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه‌ها در افغانستان سرسختانه تلاش می‌کنند تا تعهد شان را به نشر حقایق، اخلاق ژورنالیزم، دقت، استقلالیت و بی‌طرفی زنده نگه دارند.

ماموریت ایالات متحده برای افغانستان گفته است که واشنگتن به دفاع از آزادی مطبوعات در افغانستان و سرتاسر جهان متعهد است.