انعام ۲۰ میلیون دالری امریکا برای معلوماتی که منجر به بازداشت طراح توطیهٔ ترور جان بولتن شود

جان بولتن، مشاور امنیت ملی پیشین قصر سفید

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) گفت که برای معلوماتی که منجر به بازداشت طراح اصلی ایرانی شود که در عقب توطیهٔ ترور جان بولتن، مشاور امنیت ملی پیشین قصر سفید، قرار دارد، ۲۰ میلیون دالر انعام تعیین کرده است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در شبکه اجتماعی ایکس این شهروند ایران را شهرام پورصفی معرفی کرد که است که به نام "مهدی رضایی" نیز شناخته می‌شود.

بر اساس این گزارش، شهرام پورصفی از اعضای رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که "گفته می‌شود به نمایندگی از نیروی قدس سپاه پاسداران تلاش کرد تا یک قاتل حرفه‌ای بین‌المللی را برای کشتن جان بولتن، استخدام کند."

برنامه پاداش برای عدالت در رسانه‌ای اجتماعی ایکس نگاشته است: "از اکتوبر ۲۰۲۱ تا اپریل ۲۰۲۲، پورصفی در تهران، با استفاده از پیام‌رسان های رمزگذاری شده، تلاش کرده است تا افراد جنایتکار در ایالات متحده را برای کشتن بولتن در منطقه واشنگتن دی سی و یا مریلند و در ازای مبلغ ۳۰۰ هزار دالر استخدام کند."

به گفته برنامه پاداش برای عدالت، پورصفی به قاتلی که بعدها منبع اطلاعاتی ادراهٔ تحقیقات فدرال "اف‌بی‌آی" مبدل شد گفته بود که "پس از موفقیت در ترور بولتن، یک ماموریت قتل دیگر برای او دارد."

این عضو سپاه پاسداران در خارج از ایالات متحده به سر می‌برد.

وزارت مالیهٔ ایالات متحده سال گذشته و بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴، پورصفی را به دلیل نقش‌اش در طرح توطیهٔ ترور جان بولتن به عنوان یک "تروریست ویژهٔ جهانی" عنوان کرد.

اما حکومت ایران اتهام توطیه کشتن جان بولتن را رد کرده و آنرا ''افسانه'' خوانده است.

جان بولتن، یکی از شخصیت‌های برجسته سیاست خارجی امریکا و منتقد سرسخت ایران، از اپریل ۲۰۱۸ تا سپتمبر ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی قصر سفید و از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۰۶ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بود.

جان بولتن به شدت با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهان از جمله ایالات متحده مخالف بود و از خروج یکجانبه ادارهٔ ترمپ از این پیمان در سال ۲۰۱۸ حمایت کرد.

برخی از معلومات این مطلب از گزارش فرانس‌پرس گرفته شده است.