لینک های دسترسی

Breaking News

مرد پاکستانی وابسته به ایران به توطیهٔ ترور یک مقام امریکایی متهم شد 


آصف رضا مرچنت
آصف رضا مرچنت

سارنوالان امریکایی روز چهارشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۱ سنبله) گفتند که یک شهروند پاکستان که با ایران ارتباط دارد به اتهام تلاش برای ترور یک مقام امریکایی در انتقامجویی از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده فقید سپاه پاسداران، رسماً متهم شد.

وزارت عدلیهٔ و سارنوالان امریکایی با نشر اعلامیه‌ای گفتند که آصف رضا مرچنت، ۴۶ ساله، "ظاهراً در جستجوی استخدام یک قاتل برای ترور یک سیاستمدار یا یک مقام حکومت ایالات متحده" بود.

مریک گارلند، لوی سارنوال ایالات متحده، گفت: "اتهامات تروریزم و استخدام برای قتل علیه آصف مرچنت نشان می‌دهد که ما به حسابده قراردادن افرادی ادامه خواهیم داد که به دنبال اجرای توطیه مرگبار ایران علیه امریکایی‌ها اند."

قاسم سلیمانی، طراح عملیات‌ خارجی و فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران،‌ به تاریخ سوم جنوری ۲۰۲۰ توسط یک طیارهٔ بی‌سرنشین ایالات متحده در نزدیکی میدان هوایی بغداد عراق کشته شد.

مقام‌های ایرانی همواره تهدید کرده اند که ''انتقام'' کشته شدن سلیمانی را خواهند گرفت.

برون پیس، سارنوال امریکایی گفت که اتهامات رسمی امروز "پیامی به تروریست‌ها در داخل و خارج" از ایالات متحده است.

هویت فردی که مرچنت در تلاش به ترور وی متهم شده، علنی نشده است، اما پیش از این وزارت عدلیهٔ ایالات متحده گفته بود که هیچ گونه مدارکی به دست نیامده است که ارتباط وی را با تلاش برای ترور دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در ایالت پنسلوانیا نشان دهد.

ترمپ به تاریخ ۱۳ جولای سال روان در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در شهر بتلر ایالت پنسلوانیا هدف سوقصد قرار گرفت، اما جان به سلامت برد.

کرستوفر ری، رییس ادارهٔ تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) گفته است که این شهروند پاکستان با ایران ارتباط داشت و توطیهٔ استخدام برای قتل آنچه است که ایران قبلاً در مورد آن هشدار داده بود.

یک مقام دیگر اف‌بی‌ای گفته است که قاتلی که آصف رضا در صدد استخدام وی بود، در واقع یک مامور مخفی اداره تحقیقات فدرال امریکا بود.

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفت: "مرچنت پس از آنکه مدتی را در ایران سپری کرد به پاکستان رفت و از آنجا به ایالات متحده آمد و با فردی در تماس شد که گمان می‌کرد در دسیسهٔ کشتن یک سیاستمدار یا مقام دولتی کمک‌اش خواهد کرد."

بر اساس معلومات وزارت عدلیه ایالات متحده، آن فرد در مورد طرح آصف مرچنت به مقامات امنیتی معلومات داد و به یک منبع محرم مبدل شد.

آصف رضا مرچنت به تاریخ ۱۲ جولای زمانی دستگیر شد که می‌خواست ایالات متحده را ترک کند.

نمایندگی ایران در ملل متحد در ماه اگست گفت که هیچ گونه گزارشی در این خصوص از جانب حکومت ایالات متحده دریافت نکرده است.

این نمایندگی با نشر اعلامیه‌ای که خبرگزاری ایرنا آنرا نشر کرده بود، گفت که این واضح است "این روش بخشی از پالیسی حکومت ایران برای دنبال کردن آنانی که مسوول کشتن سلیمانی اند، نیست".

در ماه اگست سال ۲۰۲۲، ایالات متحده یک عضو سپاه پاسداران را به طرح ترور جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، متهم کرده بود.

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده گفته بود که شهرام پورصفی، به یک فرد پیشنهاد ۳۰۰ هزار دالر امریکایی داده بود تا بولتن را بکشد.

اما حکومت ایران اتهام توطیه کشتن جان بولتن را رد کرده و آنرا ''افسانه'' خوانده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG