حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامی عین الاسد عراق سبب زخمی شدن چندین نظامی امریکایی شد

نمای بیرونی پایگاه الاسد در ولایت انبار عراق

مقامات روز دوشنبه پنجم آگست (۱۵ اسد) گفتند که در اثر یک حملهٔ راکتی بر یک پایگاه نظامی عراق که میزبان نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده است، چندین پرسونل نظامی امریکا زخمی شده‌اند.

این حمله‌ٔ راکتی در حالی بر پایگاه نظامی در عراق صورت گرفته است که تنش‌ها در شرق میانه از قبل به دلیل کشته شدن اسماعیل هنیه،‌ رییس دفتر سیاسی حماس، تشدید شده است.

هنیه چهارشنبه گذشته در تهران، پایتخت ایران، کشته شد. ایران کشته شدن هنیه را به اسراییل نسبت داده و تهدید به انتقامجویی از اسراییل کرده است. اما اسراییل مسوولیت کشتن رهبر سیاسی حماس را نه رد و نه تایید کرده است.

حمله بر پایگاه عین الاسد واقع در غرب عراق ادامهٔ سلسله‌ای حملاتی است که در این اواخر صورت گرفته است. این پایگاه نظامی میزبان‌ نیروهای ایتلاف به هبری ایالات متحده است که بر ضد تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق می‌جنگند.

یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا ناوقت روز دوشنبه گفت: "امروز یک حمله راکتی مشکوک علیه نیروهای امریکایی و ایتلاف" در این پایگاه صورت گرفت و ''نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که ''چندین پرسونل نظامی ایالات متحده در این حمله زخمی شده‌اند.''

این سخنگوی پنتاگون گفته است که خسارات ناشی از این حمله زیر ارزیابی قرار دارد و جزییات آن بعداََ منتشر خواهد شد.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و معاونش، کاملا هریس، در مورد این حمله مطلع شده‌اند.

بر اساس این اعلامیه، بایدن و هریس در مورد پاسخ به حملات بر ضد پرسونل نظامی ایالات متحده و دفاع از آنان صحبت کردند.

پیش از این، یک منبع در عراق گفت که چندین راکت بر این پایگاه نظامی پرتاب شده است. به گفته‌ این منبع، شماری از این راکت‌ها در داخل پایگاه اصابت کرده و برخی آن در قریه‌های نزدیک به آن اصابت کرده است، اما سبب آسیب کسی نشده‌اند.

یک فرمانده نظامی حامی ایران به خبرگزاری فرانس پرس گرفته است که دست‌کم دو راکت این پایگاه نظامی را هدف قرار داده است، اما مشخص نکرده که حملات توسط کی صورت گرفته است. دو منبع دیگر به شمول یک منبع امنیتی یک حمله راکتی به این پایگاه را تایید کرده‌اند.

در روزهای آغازین جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه که در اکتوبر سال گذشته راه‌اندازی شد، این گونه حملات به کرات در عراق صورت می‌گرفت. اما بعد‌ها این حملات به طور گسترده متوقف شد.

ایالات متحده ۲۵۰۰ سرباز درعراق و ۹۰۰ سرباز دیگر در سوریه دارد و ماموریت آنان مشاوره و کمک به نیروهای محلی در تلاش برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش است.