لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا هشدار داد که عملیات نظامی اسراییل در لبنان، پای ایران را به این جنگ خواهد کشید


عکس: روستا خیام در ساجه مرزی لبنان و اسراییل- پس از آغاز جنگ میان گروه حماس و اسراییل، در مرز لبنان با اسراییل، تقریباً همه روزه درگیری‌ها جریان داشته است.
عکس: روستا خیام در ساجه مرزی لبنان و اسراییل- پس از آغاز جنگ میان گروه حماس و اسراییل، در مرز لبنان با اسراییل، تقریباً همه روزه درگیری‌ها جریان داشته است.

مقامات امریکایی و اروپایی هشدار داده‌اند که عملیات نظامی اسراییل در لبنان علیه تندروان حزب الله دامنهٔ‌ جنگ را گسترش خواهد داد و ممکن پای ایران را نیز به این جنگ بکشد.

جنرال چارلز براون، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده، گفت که در صورت عملیات نظامی اسراییل بر لبنان، ایران بیشتر مایل به فراهم آوری حمایت به حزب الله خواهد بود.

او افزود که تندروان حزب الله لبنان در مقایسه با تندروان حماس، منابع بیشتری را در اختیار خواهند داشت.

در همین حال، جوزسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، امروز ۲۴ جون (چهارم سرطان) به خبرنگاران گفت که خطر گسترش دامنهٔ جنگ هر روز بیشتر می‌شود.

او همچنان گفت در حال حاضر توافق به آتش‌بس در غزه یک نیاز مبرم است، زیرا شرایط رسانیدن این کمک‌های بشردوستانه به داخل غزه،‌ تقریبا غیر ممکن شده است.

پس از آغاز جنگ میان گروه حماس و اسراییل، تبادل آتش میان اسراییل و گروه حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، تقریبا همه روزه ادامه دارد.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز گذشته گفت که مرحلهٔ شدید جنگ علیه حماس در غزه به زودی پایان خواهد یافت، اما افزود که تل ابیب ممکن نیروهایش را به سوی مرز با لبنان سوق دهد.

با آنهم، او افزود با آنکه امیدوار است برای تنش با حزب الله راه حل دپلوماتیک یافت شود، کشورش توانایی این را دارد و آماده است که در عین وقت در چند جبهه بجنگد.

در این حال،‌ قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجه، و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، امروز با یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، در مورد جنگ غزه و خطرات گسترش آن، در واشنگتن صحبت کنند.

گالانت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "ما آمادهٔ هر گونه اقدام مورد نیاز در غزه، لبنان و ساحات دیگر استیم."

این در حالی است که هزاران جنگجوی گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق میانه گفته اند که در صورت تشدید درگیری‌ها و مبدل شدن آن به جنگ تمام عیار، حاضر اند به لبنان بروند و در جنگ بر ضد اسراییل به حزب الله بپیوندند.

در طول یک دههٔ گذشته، جنگجویان از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان در کنار هم در سوریه به حمایت از حکومت بشار الاسد،‌ رییس جمهور این کشور، جنگیده اند و اکنون مقامات گروه‌‌های مورد ایران گفته اند که می‌توانند این بار علیه اسراییل گردهم بیایند.

گروه

XS
SM
MD
LG