تمرینات نظامی مشترک امریکا و فلیپین در نزدیکی آب‌های جنوبی چین آغاز شد

این تمرینات نظامی یک روز پس از پایان تمرینات سه روزهٔ نظامیان چین در اطراف تنگهٔ تایوان صورت می‌گیرد.

ایالات متحدهٔ امریکا و فلیپین روز سه شنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) بزرگترین تمرینات مشترک نظامی در چند دههٔ اخیر در نزدیکی آب‌های جنوبی چین را آغاز کردند.

این در حالی است که روز گذشته تمرینات سه روزهٔ نظامیان چین در اطراف تنگهٔ تایوان پایان یافت.

سی و هشتمین دور تمرینات سالانهٔ نظامی ایالات متحده و فلیپین موسوم به "بالیکتن" که تا ۲۸ اپریل ادامه خواهد داشت، تازه ترین نمایش قدرت نظامی ایالات متحده در آسیا خواهد بود، جای که واشنگتن به کرات نسبت به پرخاشگری های چین در منطقه، به شمول تنگهٔ تایوان، هشدار داده است.

جنرال ماروین لیسودین، فرمانده نیروهای فلپینی اشتراک کننده در تمرینات، گفت: "بالیکتن ۲۰۲۳، سی و هشتمین و بزرگترین سلسلهٔ از این تمرینات می باشد که در آن حدود ۱۷هزار نظامی فلیپینی، نیروهای امریکایی و نیروهای دفاعی آسترالیایی شرکت دارند."

مقام های نظامی فلیپین و ایالات متحده گفته اند که در جریان این تمرینات تجهیزات امریکایی، به شمول کشتی های جنگی، طیاره های جنگی، میزایل های پیتریوت، هایمارس و راکت های ضد تانک، به نمایش گذاشته خواهد شد.

جنرال ایریک آستن، فرمانده نیروهای امریکایی اشتراک کننده در تمرینات، گفت: "ملت های‌ما و قوای نظامی ما یک پیوند ناگسستنی مشترک دارند که در پی چند دهه تلاش شانه به شانه با ترویج صلح و ثبات ایجاد شده است."

این تمرینات ممکن برای چین هشدار دهنده باشد، ولی نظامیان فلیپینی گفته اند که هدف از تمرینات، تقویت دفاع از مرز‌های آن کشور بوده و متوجهٔ هیچ کشور دیگر نمی‌باشد. اما با آن هم، این کار در فلیپین مخالفین خود را دارد.

رینتو رییس، یکی از منتقدین این تمرینات، چنین گفت: "ما مخالف مانورهای نظامی ایالات متحده در فلیپین استیم. این کار یک توهین به حاکمیت ملی ما است. این کار فلیپین را به یک منازعه می کشاند که به سود ما نیست."