امریکا به اسراییل: بر حفاظت از غیرنظامیان در غزه بیشتر توجه کنید 

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) از اسراییل خواست تا برای دسترسی به کمک‌های بشری به نوار غزه و حفاظت از غیرنظامیان در قلمرو فلسطینی، اقدامات بیشتری را روی دست گیرد.

بر اساس معلومات یک مقام امریکایی، انتونی بلینکن در تماس تلیفونی با ران دیرمر، وزیر خارجهٔ اسراییل، از افزایش "حد اقل" میزان نفت به غزه استقبال کرد.

اما این مقام امریکایی به شرط ذکر نشدن نامش به خبرنگاران گفت که بلینکن از این همتای اسراییلی‌اش خواست تا در این خصوص کار‌های بیشتری را انجام دهند.

در پی حملات حماس به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتهٔ مقامات اسراییلی در آن ۱۲۰۰ نفر کشته شدند، ایالات متحده حمایت همه‌جانبه‌اش را از اسراییل اعلام کرد.

اما ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، بیشتر از پیش در مورد تلفات غیرنظامیان در غزه و وخیم شدن وضعیت بشری در آنجا اظهار نگرانی کرده است.

عمل متعادل کنندهٔ واشنگتن با اسراییل در تبصره‌های کورت کمبیل، دپلومات پیشین و نامزد معاونیت وزارت خارجهٔ ایالات متحده بیشتر واضح شده است.

کمبیل امروز در جریان مجلس استماعیه‌اش در کمیتهٔ روابط خارجی مجلس سنا گفت: "من به این باورم که در مورد شماری از نگرانی‌های خود پیرامون انجام عملیات نظامی [اسراییل] ما به گونهٔ علنی محتاط و به صورت خصوصی بسیار واضح بوده ایم."

او تفاوت میان جنگجویان حماس و غیرنظامیان فلسطینی را برجسته کرد، به ویژه کودکان و زنان و گفت که گفتگوها با اسراییل ادامه دارد.

این دپلومات امریکایی در پاسخ به سوال یک سناتور دموکرات پیرامون این که از مشروط ساختن کمک‌های نظامی امریکا به اسراییل حمایت خواهد کرد گفت که در حال حاضر از چنین پیشنهاد حمایت نخواهد کرد.

پس از آغاز جنگ حماس - اسراییل، بلینکن چهار بار به اسراییل سفر کرده است تا حمایت واشنگتن را به حکومت بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، ابراز کند و بر مقامات اسراییل فشار بیاورد.

این در حالی است که درگیری‌ها در جنوب نوار غزه تشدید شده است، جاییکه اکثریت فلسطینی‌ها پناه برده اند.

به گفتهٔ مقامات اسراییلی حماس در جریان حمله‌اش به اسراییل ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته بود که از آن میان هنوز هم ۱۳۸ نفر در اسارت این گروه قرار دارد.

وزارت صحت حماس گفته است که در نتیجهٔ حملات هوایی و زمینی اسراییل تا اکنون ۱۷۱۷۷ نفر کشته شده اند که شمار زیادی آنرا زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.