امریکا: شواهد نشان می‌دهد که سربازان کوریای شمالی برای جنگ اوکراین، به روسیه اعزام شده اند

روسای جمهور روسیه و کوریا شمالی بعد از ملاقات شان در پیونگ یانگ در ماه جون سال جاری

ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۳ اکتوبر (دوم عقرب)، برای اولین بار ابراز داشت که شواهدی را مبنی بر حضور سربازان کوریای شمالی در روسیه مشاهده کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی در روم گفت که " شواهدی در دست است که نشان میدهد سربازان کوریای شمالی در روسیه حضور دارند".

او اضافه کرد که اگر طبق ادعای کیف، کوریای شمالی برای جنگیدن در کنار روسیه در اوکراین آمادگی می‌گیرد، این یک موضوع "بی نهایت جدی" خواهد بود. آستین بیان داشت که باید منتظر ماند تا دیده شود که آنها (سربازان کوریا شمالی در روسیه) در انجا چی میکنند.

آستن بیان داشت که این ادعای اعزام سربازان کوریای شمالی به روسیه، یک ثبوت دیگر برای این مدعاست که اردوی روسیه با مشکل کمبود نیرو روبروست.

قانونگذاران کوریای جنوبی، گفته بودند که حدود سه هزار سرباز کوریای شمالی جهت حمایت از جنگ کرملین در اوکراین به روسیه اعزام شده و انتظار میرود که کوریای شمالی، هزاران سرباز بیشتر را به روسیه اعزام کند.

این مقامات کوریای جنوبی به خبرنگاران در یک کنفرانس مطبوعاتی ریاست امنیت ملی کوریای جنوبی گفتند که پیونگ یانگ، تعهد حدود ۱۰ هزار سرباز را کرده است که انتظار میرود اعزام آنها به روسیه تا ماه دسمبر ختم شود.

پارک سون ون، یک قانونگذار در پارلمان کوریای جنوبی، میگوید که نشانه های از آموزش دهی به این سربازان کوریای شمالی در ماه های سپتمبر و اکتوبر به دست آمده بود. وی اضافه کرد که "به نظر میرسد که این سربازان اکنون به چندین مرکز آموزشی در روسیه اعزام شده و در حال تطابق دهی خود به محیط محل میباشند".

کرملین، این ادعای سیول را مبنی بر اعزام نیرو های کوریا شمالی به روسیه، "اخبار تصنعی" خواند و یک نماینده کوریای شمالی در ملل متحد نیز در یک ملاقات به روز دوشنبه در این سازمان، آنرا "شایعات بی بنیاد" خوانده است.

مسکو و پیونگ یانگ هر دو، انتقال تسلیحات را نیز رد کرده اند ولی متعهد به تشدید روابط نظامی شده و یک موافقتنامه دفاعی مشترک را نیز در یک نشست در ماه جون، امضا نمودند.

از سوی دیگر، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، پیونگ یانگ را به آماده سازی ۱۰ هزار سرباز جهت اعزام به روسیه متهم کرد. زیلینسکی، به روز سه شنبه، از متحدین اوکراین خواست تا به این شواهد شمولیت کوریای شمالی در جنگ روسیه، پاسخ بدهند.

دفتر ریاست جمهوری کوریای جنوبی، خواهان خروج سریع سربازان کوریای شمالی از روسیه شده است و هشدار داد که در صورت پیشرفت بیشتر روابط نظامی کوریای شمالی با روسیه، کوریای جنوبی، تسلیحات دارای ظرفیت مهلک را به اردوی اوکراین فراهم خواهد کرد.

آلمان در واکنش به این خبر، شارژ د افیر کوریای شمالی را به روز چهارشنبه فراخواند. وزیر خارجه آلمان، در اینمورد ابراز داشت که حضور سربازان کوریای شمالی در جنگ اوکراین در صورت حمایت کوریای شمالی از تهاجم روسیه، "یک امر جدی میباشد که قوانین بین المللی را نقض میکند".

اداره استخبارات کوریای جنوبی، هفته گذشته اعلام کرد که با همکاری اداره استخبارات اوکراین، از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی افسران کوریای شمالی در منطقه دونتسک در شرق اوکراین استفاده کرد که از نیروهای روسی حین شلیک میزاییل‌های کوریا شمالی حمایت میکردند.