امریکا یک شبکۀ تسهیل کنندۀ خرید تسلیحات به روسیه را تحریم کرد

درون‌های ساخت ایران که گفته می‌شود روسیه از آن در جنگ اوکراین استفاده کرده است

ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) تحریم‌هایی را علیه ۱۴ فرد و ۲۸ نهاد مرتبط با یک شبکه بین‌المللی وضع کرد که برای کمک به روسیه در حمله به اوکراین، تکنالوژی خریده بودند.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای درباره تحریم‌ها گفت که ایالات متحده همچنان به اختلال در خرید و فروش تجهیزات نظامی روسیه ادامه می‌دهد و بر کسانی که از حمایت رییس‌ جمهور پوتین برخوردارند و از ظلم روسیه به کشور همسایه حمایت می‌کنند، تحریم‌های سنگین را ادامه خواهد داد.

وزارت مالیۀ ایالات متحده یک شرکت روسی به نام "میلاندر" را که دستگاه‌های الکترونیکی کوچک تولید می‌کند، در لست سیاه قرار داده است. واشنگتن می‌گوید که این شرکت بخشی از ساختار تحقیق و توسعه نظامی مسکو است. این تحریم‌ها بر سه ادارۀ مرتبط به این شرکت و شماری از مسوولان اجراییوی آن وضع شده است.

پیش از این، وزارت مالیۀ ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های بزرگ تولیدکنندۀ تجهیزات نظامی در روسیه اعمال و وزارت تجارت امریکا نیز صادرات فناوری‌ها و تجهیزاتی را که برای تولید تجهیزات نظامی در روسیه استفاده می‌شد، متوقف کرده بود.

اما با وجود این تحریم‌ها و اقدامات جدی، روسیه مجبور شد برای جنگ در اوکراین و حمله به شهرها و زیرساخت‌های برق این کشور، طیاره‌های بی‌پیلوت از ایران خریداری کند.

اگرچه ایران و مسکو در ابتدا ادعای کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده را مبنی بر فروش طیاره‌های بی‌پیلوت تهران به مسکو نپذیرفتند، اما اخیراً ایران برای اولین‌بار اعتراف کرد که این طیاره‌ها را به روسیه فروخته است.

مانند روسیه، بسیاری از شرکت‌های ایرانی که تجهیزات نظامی تولید می‌کنند، به دلیل برنامه هسته‌ای بحث برانگیز این کشور توسط واشنگتن تحریم شده اند.

پیش از این، امیرحسین عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تحویل طیاره‌های بی‌پیلوت را به روسیه تایید کرده و گفته بود که تهران از استفاده از این طیاره‌ها در اوکراین اطلاعی ندارد. به گفتۀ او ایران متعهد به پایان دادن به جنگ است.

آقای عبداللهیان اضافه کرده بود که اگر اوکراین اسنادی در زمینۀ استفادۀ روسیه از طیاره‌های بی‌پیلوت ایرانی دارد که در جنگ این کشور استفاده کرده است، باید این اسناد را به تهران تحویل دهد.

به گفتۀ این مقام ارشد ایرانی اگر ثابت شود طیاره‌های بی‌پیلوت ساخت این کشور در جنگ اوکراین استفاده شده باشد، تهران نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهد ماند.