بلینکن: انتظار داریم هند در پروندهٔ قتل یک رهبر سیک با کانادا همکاری کند

ایالات متحده می‌گوید که انتظار دارد حکومت هند در تحقیقات در مورد دخالت احتمالی عوامل حکومت هند در قتل هردیپ سینگ نیجار، شهروند کانادا با این کشور همکاری کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز جمعه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) به خبرنگاران گفت: "ما عمیقاً در مورد اتهاماتی که صدراعظم ترودو مطرح کرده است، نگران استیم. مهم است تا هند با کانادایی‌ها در این تحقیق کار کند. ما می خواهیم پاسخگویی را ببینیم."

تنش میان اوتاوا و دهلی جدید پس از آن بروز کرد که جستین ترودو، صدراعظم کانادا، عوامل حکومت هند را به دخالت در قتل یک رهبر سیک کانادایی که در ماه جون سال روان میلادی در منطقهٔ ونکوور ترورشد، متهم کرده و از این کشور خواست تا برای روشن کردن موضوع با "جدیت تمام" عمل کند.

بلینکن گفت: "ما از بسیار نزدیک با همکاران کانادایی خود مشورت کرده‌ایم، نه فقط مشورت بلکه هماهنگی هم داشته ایم."

حکومت کانادا پس از متهم کردن هند به قتل این رهبر سیک کانادایی‌-هندی‌تبار، در یک اقدام تلافی‌جویانه، یک دپلومات هندی را از اتاوا، پایتخت کانادا، اخراج کرد. هند اتهامات صدر اعظم کانادا را "مضحک" خواند و یک دپلومات کانادایی را از این کشور اخراج کرد.

افزون بر آن، حکومت هند به شهروندان آن کشور به ویژه محصلان هشدار داده که اگر برنامهٔ سفر یا اقامت در کانادا را دارند "نهایت احتیاط" را به خرج دهند و سفارت کانادا روز پنجشنبه ۲۱ سپتمبر اعلام کرد که با تشدید اختلافات دپلوماتیک با دهلی جدید و پس از تهدید در رسانه‌های اجتماعی علیه کارکنان‌اش، شمار دپلومات‌های خود را در هند تنظیم خواهد کرد.

متحدان سنتی کانادا، از جمله ایالات متحده، یک رویکرد محتاطانه‌ای را در قبال این موضوع اتخاذ کرده و تحلیلگران سیاسی می‌گویند که دلیل آن اینست که ایالات متحده و دیگر بازیگران اصلی، هند را وزنه‌ای در برابر نفوذ فزاینده چین می‌دانند.

ترودو روز جمعه در یک کنفرانس خبری درخواست خود را از حکومت هند برای همکاری تکرار کرد.

او گفت: "ما اینجا هستیم تا به طور سازنده با هند کار کنیم. امیدواریم هند با ما تعامل کند تا بتوانیم به عمق این موضوع بسیار جدی برسیم."

ترودو به خبرنگاران گفت: "کانادا اتهامات معتبری را که من روز دوشنبه در مورد آن صحبت کردم با هند در میان گذاشته است. ما این کار را چند هفته پیش انجام دادیم."

خبرگزاری رویترز به نقل از شبکهٔ سی‌بی‌سی نیوز گفته است که حکومت کانادا در تحقیقات چند ماهه درباره ترور رهبر جدایی‌طلب سیک، اطلاعاتی را از نزد افراد و مکالمات استخباراتی جمع‌آوری کرده است.

در این گزارش آمده است که این اطلاعات شامل ارتباطات مقامات هندی حاضر در کانادا نیز می‌شود. برخی از اطلاعات توسط یک متحده ذکر نشدهٔ ایتلاف "پنج چشم" فراهم شده است.

ایتلاف پنج چشم (Five Eyes) یک شبکه به اشتراک گذاری اطلاعات است که شامل ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، آسترالیا و نیوزیلند می شود.

با این حال، ترودو هیچ جزییاتی در مورد اطلاعات ادارات استخباراتی کانادا ارایه نکرده و دفتر او نیز گزارش شبکهٔ سی‌بی‌سی را تایید یا تکذیب نکرده است. اما مقامات ارشد حکومت کانادا گفته اند که ترودو بدون اعتماد به اطلاعات استخباراتی هرگز علنی صحبت نمی‌کرد.

نیجار که هند او را تروریست تحت تعقیب اعلام کرده بود، به تاریخ ۱۸ جون در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کانادا است، کشته شد.

تروردو گفته است که دخیل بودن یک حکومت خارجی در کشتن یک شهروند کانادا یا در خاک کانادا، "تخطی غیرقابل پذیرش" از حاکمیت این کشور است.

هردیپ سینگ نیجار برای ایجاد یک کشور مستقل به نام خالستان برای سیک‌های هند که بخش‌هایی از شمال هند و شاید بخشی از پاکستان را شامل می‌شود، مبارزه می‌کرد.

جدایی طلبان سیک می‌خواهند در ایالت شمالی پنجاب هند، کشور مستقلی را به نام خالستان برای خویش ایجاد کنند، اما هند همواره این گروه را سرکوب کرده و آنرا تروریست عنوان کرده است.

نیجار زمانی کشته شد که می‌خواست یک همه‌پرسی غیررسمی را در رابطه به یک کشور مستقل برای سیک‌ها در هند راه اندازی کند.

مقامات هندی سال گذشته برای معلوماتی که به بازداشت نیجار منتج می‌شد، انعام نقدی اعلام کرده و وی را به دست داشتن در یک حمله بر یک پندت هندو متهم کرده بودند.