وزارت خارجۀ امریکا: سه شهروند ما نزد طالبان زندانی اند

وزارت امور خارجه ایالات متحده تایید کرده است که جورج گلیزمن، محمود حبیبی و رایان کوربت در زندان طالبان به سر می‌برند.

وزارت خارجه ایالات متحده به یک رسانه امریکایی تایید کرده است که سه شهروند این کشور از جمله یک امریکایی افغان‌تبار از سوی طالبان در افغانستان زندانی شده اند.

رسانۀ واشنگتن اگزماینر گزارش داده است که وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در پاسخ به پرسش این رسانه تایید کرده است که سه شهروند امریکا به نام‌های جورج گلیزمن، محمود حبیبی و رایان کوربت در حال حاضر در زندان طالبان به سر می‌برند.

پیش از این برخی از مقامات وزارت امور خارجه امریکا در مورد حبس رایان کوربات و یک شهروند دیگر امریکا در زندان طالبان به خبرنگاران اطلاعاتی داده بودند، اما در مورد محمود حبیبی اظهار نظری نکرده بودند.

هنوز معلومات زیادی در مورد جورج گلیزمن منتشر نشده است که او در افغانستان زمانی که توسط طالبان بازداشت شد، مصروف چه کاری بوده است.

با این حال، محمودشاه حبیبی، در حکومت پیشین افغانستان به عنوان رییس اداره هوانوردی ملکی کار می‌کرد، و زمانی که طالبان در اگست ۲۰۲۱ به قدرت بازگشتند، در یک شرکت خصوصی کار می‌کرد.

بر اساس گزارش‌ها، حبیبی یک هفته پس از حملۀ طیاره بی‌سرنشین بر اقامت‌گاه ایمن الظواهری، به تاریخ دهم اگست ۲۰۲۲ از مقابل خانه‌اش توسط استخبارات طالبان بازداشت شد و تا اکنون بدون محاکمه در زندان این گروه به سر می‌برد.

اردوی ایالات متحده اقامت‌گاه رهبر شبکه القاعده را به تاریخ دوم اگست در ساحۀ شیرپور شهر کابل هدف قرار داد که در نتیجه الظواهری کشته شد.

پدر محمود شاه حبیبی، در اگست ۲۰۲۳ در نامه‌از از رهبر طالبان خواست که پسرش را آزاد کند. او در نامه‌اش که در شبکه‌های اجتماعی نشر، گفته بود که حبیبی در یک شرکت خصوصی که مسوولیت کنترول رادار فضایی را داشت، کار می‌کرد.

برای نخستین بار احمد شاه حبیبی، برادر محمودشاه حبیبی به صدای امریکا بازداشت برادرش را تایید کرده و گفته بود که بدون هیچ جرمی بازداشت شده و در مورد وی هیچ معلوماتی در دست نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که ریاست هیات این گروه را در سومین نشست دوحه به دوش داشت، به تاریخ سوم جولای پس از نشست دوحه به خبرنگاران گفت که دو شهروند امریکا در حال حاضر در زندان آنان به سر می‌برد.

او گفت که در حاشیه این نشست با هیات امریکایی در مورد موضوعات حل ناشده به شمول دو شهروند ایالات متحده که در افغانستان زندانی اند، صحبت کرده اند.

مجاهد گفت که در قبال آزادی دو شهروند امریکا که در نزد حکومت طالبان زندانی اند، شرایط افغانستان باید پذیرفته شود.

مجاهد افزود: "ما هم شهروندانی داریم که در امریکا زندانی هستند و آنهایی که در گوانتانامو هستند، پس در مقابل آنها [دو امریکایی زندانی] باید شهروندان خود را آزاد کنیم. همان‌گونه که شهروندان امریکا برای آنها مهم هستند، افغان‌ها برای ما مهم هستند، ما در این مورد با آنها بحث کرده ایم."

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که تامس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژه این وزارت در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان در سومین نشست دوحه به نمایندگی از ایالات متحده حضور داشتند.

وزارت خارجه ایالات متحده تاکنون به اظهارات ذبیح‌الله مجاهد در مورد آزادی دو زندانی امریکایی از بازداشت طالبان و نیز شروط حکومت این گروه در قبال آزادی دو شهروند امریکا چیزی نگفته است.