حمایت امریکا از اوکراین ممکن با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری کم‌رنگ شود

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲، ایالات متحده بیش از ۶۰ میلیارد دالر به کیف کمک کرده که بیش از ۴۳ میلیارد آن کمک‌های نظامی بوده است.

حمایت از اوکراین در کانگرس ایالات متحده حمایت دو حزبی داشته است، اما از آنجایی که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در ایالات متحده در حال نزدیک شدن است، مدیریت جنگ در اوکراین ممکن موضوع مهمی برای رای‌دهندگان نباشد.

اقتصاد، خدمات صحی، مهاجرت‌های غیرقانونی، سقط جنین و برخی دیگری از مسایل داخلی، مواردی استند که رای دهندگان امریکایی بیشتر به آن توجه می‌کنند و براساس آن نامزد مورد علاقهٔ خود را برای اهراز کرسی ریاست جمهوری حمایت خواهند کرد.

کاندیدان ریاست جمهوری نیز با درک این موضوع نمی‌خواهند حمایت مردم را تنها با تمرکز بر کمک‌ها به اوکراین جلب کنند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که طبقه کارگر حزب جمهوری خواه نگران هزینه های جنگ در اوکراین است و مانند گذشته از آن حمایت نمی‌کند.

در یک نظرپرسی که به گونه مشترک توسط خبرگزاری اسوشیتدپرس و مرکز ملی تحقیقات نظریات (NORC) در ماه جنوری سال روان میلادی انجام شد، نشان می‌دهد که یک سال پس از حملهٔ روسیه به اوکراین حمایت دو حزبی برای کیف کاهش یافته است.

براساس این نظر پرسی حمایت دموکرات‌ها از ۷۱ در صد به ۶۳ در صد و حمایت جمهوری‌خواهان بیشتر از آن یعنی از ۵۳ در صد به ۳۹ درصد کاهش یافته است.

در همین حال ده ها تن از جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و برخی از سناتورهای جمهوری خواه نسبت به هزینهٔ جنگ در اوکراین ابراز تردید کرده و یا حتا به آن مخالفت نشان داده اند.

نخستین مناظره هشت کاندید حزب جمهوریخواه در این هفته و اظهارات اخیر دونالد ترمپ نامزد پیشتاز حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، نشان می‌دهد که حمایت قبلی دو حزبی از اوکراین در حال کم رنگ شدن است و با تشدید مبارزات انتخاباتی با یک آزمون جدی روبرو خواهد شد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ترمپ، موضوع بحث نخستین مناظرۀ کاندیدان جمهوریخواه

هشت کاندید حزب جمهوریخواه، چهار شنبه شب ۲۳ اگست (اول سنبله) در نخستین مناظرۀ تلویزیونی اشتراک کردند.

در این مناظره کاندیدان جمهوریخواه روی موضوعات مختلف از جمله اقتصاد، تغییرات اقلیمی، سقط جنین و سیاست خارجی بحث کردند، اما مبادلات پرشور در مورد دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بود.

مساله سیاست خارجی امریکا موضوع اصلی این مناظره نبود، اما در بخشی از این مناظره، نیکی هیلی و ویوک راماسوامی با هم جدل کردند. راماسوامی در این مناظره حمایت امریکا از اوکراین را زیر سوال برد و گفت چین تهدیدی بزرگتر از روسیه برای ایالات متحده است. اما چندین نامزد دیگر، از جمله نیکی هیلی حمایت قاطع خود را از اوکراین در دفاع از خود در برابر نیروهای روسی ابراز کردند.