امریکا از حق اسراییل برای 'دفاع از خود' حمایت می‌کند

نمای بیرونی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در شهر واشنگتن ‌دی‌سی

ایالات متحده روز دوشنبه سوم جولای (۱۲ سرطان) گفت که متحداش، اسراییل، حق دارد تا در مقابل تندروان اسلامگرا از ''مردم خود دفاع کند" اما پس از حملات مرگبار اسراییل در کرانهٔ غربی خواهان محافظت غیرنظامیان شد.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت:‌ "ما از امنیت و حق دفاع [اسراییل] از مردم [‌آن کشور] در مقابل حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های تروریستی فلسطین حمایت می‌کنیم."

اما این سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا تاکید کرد که ''ضرور است تا تمام اقدامات احتیاطی ممکن برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان روی دست گرفته شود."

ایالات متحده که متحد عمدهٔ اسراییل در شرق میانه است،‌ همچنین خواهان از سرگیری همکاری‌های امنیتی بین دولت یهودی و نیروهای امنیتی فلسطین شد.

ادارهٔ جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، بار‌ها خواهان خویشتن‌داری اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها شده است.

واشنگتن همچنین به دلیل شهرک سازی‌های روز افزون در سرزمین‌های اشغالی از حکومت راست افراطی به رهبری بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل،‌ انتقاد کرده است.

وزارت خارجهٔ امریکا پس از آن بر حمایت خود برای حق دفاع از اسراییل موقف خود را اعلام کرد که اسراییل روز دوشنبه با اعزام صدها سرباز، عملیات گستردهٔ نظامی را در کرانهٔ غربی آغاز کرد.

در این عملیات که در نوع خود بزرگترین عملیات نظامی در چند سال اخیر است، از نیروهای هوایی به شمول طیاره‌های بی‌سرنشین و قوای زمینی و وسایط زرهی کار گرفته شده است.

وزارت صحت فلسطین روز دوشنبه گفت که در اثر حملهٔ نظامیان اسراییلی بر یک کمپ مهاجرین در جنین هشت نفر کشته شده و کم از کم ۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند که وضعیت ۱۰ نفر از زخمی شدگان وخیم گزارش شده است.

اسراییل در سال ۱۹۶۷ کرانهٔ غربی را اشغال کرد و هم اکنون حدود ۴۹۰ هزار اسراییلی در مسکونه‌هایی در آن ساحه زندگی می‌کنند که بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی پنداشته می‌شود.

محمود السعدی، رییس جمعیت هلال احمر فلسطین در جنین گفت که در اثر بمباردمان هوایی و عملیات نیروهای زمینی اسراییل چندین ساختمان، به شمول منازل رهایشی، ویران شده است.

اردوی اسراییل گفته است که در این عملیات مواضع و انبار مهمات گروه‌هایی هدف قرار گرفته است که در ماه‌های اخیر، حملات را بر اسراییل انجام داده اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.