امریکا: روند طی مراحل ویزهٔ خاص مهاجرت برای افغان‌ها تسریع شده است

وزارت خارجهٔ ایالات امروز نهم جون (۱۹ جوزا) گفت که به طی مراحل ویزهٔ خاص مهاجرت به "شرکای افغان" متعهد بوده و آنرا سرعت بخشده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "ما کارمندان مان را افزایش داده ایم، طی مراحل درخواست‌ها را ساده ساخته و بخش‌های تنکالوژی خویش را بهبود بخشیده ایم."

این مقام وزارت خارجهٔ امریکا اضافه کرد که پس از متوقف شدن ماموریت سفارت امریکا در کابل، کارمندان بیشتر را در سفارت‌خانه‌ها و قنسولگری‌ها در کشورهای سوم به کار گماشته شده اند تا امور درخواست‌های ویزهٔ خاص مهاجرت (SIV) را به پیش ببرند.

آقای پرایس گفت که با روی دست گرفتن این اقدامات "ما در مقایسه با هر وقت دیگر، درخواست‌های بیشتر را طی مراحل می‌کنیم و مصاحبه با درخواست‌کنندگان ویزهٔ خاص مهاجرت را در هرکشور سومی که بتوانند مسافرت کنند، اولویت می‌بخشیم."

او افزود که بخش اجرایی این وزارت تلاش دارد انعطاف‌پذیری بیشتر در تخصیص منابع برای طی مراحل درخواست‌های ویزهٔ خاص مهاجرت و گزارش‌دهی شفاف به کانگرس کسب کند، اما این روند به فیصلهٔ محکمه نیاز دارد.

ایالات متحده در ماه جولای سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۰۰۰ ویزهٔ خاص مهاجرت اضافی را به افغان‌ها منظور کرد که به این حساب از دسمبر سال ۲۰۱۴ به اینسو ۳۴۵۰۰ ویزه به شهروندان افغان تخیصیص داده شده است.

در سه ماه نخست سال جاری بیش از ۱۵۰۰ پناهنده از طریق برنامه ویزه خاص مهاجرت (SIV) وارد ایالات متحده شده اند.

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۴ هزار نفر، به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای امریکایی و حکومت امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

با آن‌هم سرنوشت هزاران متقاضی ویزهٔ خاص مهاجرت که حکومت و نظامیان امریکایی را در جریان دو دههٔ گذشته کمک کرده اند و هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند، مبهم باقی مانده است.