با وصف تهدید چین، امریکا به تایوان سیستم‌های ضد تانک می‌فروشد

دستگاه ولکانو هم در وسایط موتردار زمینی و هم در هیلیکوپتر نصب شده و قادر به فرش کردن ماین‌های ضد تانک و ضد پرسونل است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده فروش یک سیستم ضد تانک را به تایوان منظور کرده است، اقدامی که سبب افزایش تهدید نظامی از جانب چین شده است.

مقام‌های امریکایی گفته اند که این دستگاه که "ولکانو" نام دارد یکجا با تجهیزات مربوطهٔ آن حدود ۱۸۰ میلیون دالر قیمت دارد.

دستگاه یاد شده هم در وسایط موتردار زمینی و هم در هیلیکوپتر نصب شده و قادر به فرش کردن ماین‌های ضد تانک و ضد پرسونل است. کارشناسان نظامی به این باور اند که تایوان به چنین جنگ افزار نیاز دارد تا در صورت تهاجم احتمالی چین، از آن کار بگیرد.

در واکنش به این اقدام ایالات متحده، قوای نظامی چین در جریان ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ طیاره و هفت کشتی نظامی را به اطراف تنگهٔ تایوان حرکت داده است.

رویکرد پرخاشگرانهٔ چین در برابر تایوان در سال‌های اخیر افزایش یافته است و رهبران ارشد چین بارها گفته اند که تایوان گزینهٔ دیگری ندارد جز اینکه حاکمیت چین را بپذیرد.

پس از آنکه حکومت ایالات متحده در بودجهٔ دفاعی سالانهٔ امریکا سهمی را برای تایوان تخصیص دادند، خشم بیجینگ فزونتر شد و از آن زمان تا حال طیاره‌ها و کشتی‌های نظامی چین به گونهٔ روزمره در اطراف جزیرهٔ تایوان سیر و حرکت دارند.

در ماه اگست، پس از سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده به تایوان، چین تمرینات گستردهٔ نظامی را در اطراف تایوان انجام داد. چین سفر مقام‌های خارجی به تایوان را به مثابهٔ نوعی به رسمیت شناختن استقلال این جزیرهٔ خودمختار تلقی می‌کند.

ایالات متحده تایوان را به صفت یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد اما روابط خود را با تایپی حفظ کرده و از حق تایوانی‌ها برای خود ارادیت و تصمیم‌گیری برای تعیین سرنوشت شان حمایت کرده است که مراودات نظامی و فروش تسلیحات بخشی از این حمایت است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در اعلامیه‌ای گفته است که فروش سیستم ولکانو "با حمایت از تلاش‌های مداوم [تایوان] برای عصری سازی قوای مسلح آن کشور و حفظ توانمندی قابل اعتبار دفاعی آن، در خط حفظ منافع ملی، اقتصادی و امنیتی ایالات متحده عمل می‌کند."

در این اعلامیه آمده است که تایوان در "جذب این تجهیزات در ترکیب قوای مسلح خود هیچ مشکلی نداشته" و نیز اینکه فروش این تجهیزات "توازن اساسی نظامی را در منطقه" برهم نمی‌زند.

برخی کارشناسان نظامی به این باور اند که اولویت‌های دفاعی تایوان بیشتر از دستیابی به تجهیزاتی شبیه سیستم ولکانو بوده و به گفتهٔ آنان قوای مسلح آن کشور نیازمند جنگ افزار پیشرفته چون جت‌های جنگی اند.

برخی دیگر از تحلیلگران نظامی با اشاره به برتری قوای نظامی چین هم از رهگذر تعداد نیرو و هم از نظر تجهیزات و جنگ افزار استدلال می‌کنند که تایوان بیشتر نیازمند یک نیروی انعطاف پذیر مسلح با سیستم‌های راکتی زمینی است که بتواند کشتی‌ها و طیاره‌های دشمن را هدف قرار دهد.