پایان المپیک پاریس؛ ورزشکاران امریکایی بیشترین مدال‌ را گرفتند

ورزشکاران امریکایی بیشترین تعداد مدال‌های طلا، نقره و برونز را از المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس کسب کردند.

بر اساس جدول رده بندی مدال‌های کمیتۀ بین‌المللی المپیک، در پایان آخرین رقابت‌ها که روز یکشنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد) برگزار شد، ایالات متحده در مجموع با کسب ۱۲۶ مدال - ۴۰ طلا، ۴۴ نقره و ۴۲ برونز – در ردۀ نخست قرار گرفت.

در ردۀ دوم، چین با کسب ۹۱ مدال - ۴۰ طلا، ۲۷ نقره و ۲۴ برونز – قرار دارد. به همین ترتیب جاپان، آسترالیا و فرانسه در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

تا پیش از برگزاری آخرین بازی که رقابت باسکتبال زنان بین تیم‌های ایالات متحده و فرانسه بود، چین صدر نشین بود، اما پیروزی تیم ایالات متحده بر تیم میزبان بازی‌های المپیک و کسب مدال طلا، امریکا را صدر نشین ساخت.

هیچ ورزشکار افغان موفق به کسب مدال در المپیک پاریس نشد. اما در همسایگی افغانستان، اوزبیکستان با کسب هشت مدال طلا، دو مدال نقره و سه مدال برونز در ردۀ ۱۳ قرار گرفت.

به همین ترتیب، ایران با کسب سه مدال طلا، شش مدال نقره و سه برونز در ردۀ ۲۱، پاکستان با کسب یک مدال طلا در ردۀ ۶۲ و تاجیکستان با کسب سه مدال برونز در ردۀ ۷۹ قرار گرفت.

یکی از حاشیه‌های خبرساز المپیک پاریس، حذف منیژه تلاش، عضو افغان تیم بریک دانس پناهجویان کمیتهٔ المپیک از رقابت‌ها بود. منیژه در لباس خود شعار "زنان افغان را آزاد کنید" را نوشته بود.

شعارها و بیانیه‌های سیاسی در میدان بازی و روی سکوها در المپیک ممنوع است و فدراسیون جهانی رقص ورزشی در بیانیه‌ای اعلام کرد: "تلاش برای نشان دادن شعار سیاسی بر روی لباس‌هایش حذف شد."

در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، نزدیک به ۱۰۵۰۰ ورزشکار در ۳۲۹ رویداد ورزشی رقابت کردند و نزدیک به ۱۰۰۰ مدال طلا، نقره و برونز به بهترین ورزشکاران داده شد.