بستهٔ تسلیحاتی ۳۰۰ میلیون دالری به اوکراین؛ واشنگتن به کیف: بر خاک روسیه حمله نکنید

ایالات متحده امروز ۳۱ می (۱۰ جوزا) بستهٔ تسلیحاتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر را به اوکراین اعلام کرد که سیستم‌های دافع هوا و ده‌ها میلیون مرمی در آن شامل است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفت که بر اساس دستور جو بایدن، رییس جمهور امریکا، به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر تسلیحات و تجهیزات امریکایی به اوکراین فراهم خواهد شد.

واشنگتن اما به کیف هشدار داده است که از تسلیحات امریکایی برای حمله بر خاک روسیه استفاده نکند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، به خبرنگاران گفت که به گونهٔ خصوصی و علنی به اوکراین گفته شده است که "ما حملات در داخل روسیه را حمایت نمی‌کنیم".

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید مسکو: بر قصر ریاست جمهوری روسیه حمله صورت گرفت 

وزارت دفاع امریکا گفته است که با این کمک جدید، رقم مجموعی کمک‌های امنیتی ایالات متحده به اوکراین پس از تهاجم نظامی روسیه، به ۳۷.۶ میلیارد دالر رسیده است.

پنتاگون گفت: "ایالات متحده به کار با شرکا و متحدین خویش برای فراهم آوری قابلیت‌ها به اوکراین ادامه خواهد داد تا به نیازمندی‌های این کشور در میدان محاربه رسیدگی شود."

بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ ایالات متحده در این بستهٔ کمکی، سیستم‌های پرتاب راکت و هاوان، تسلیحات ضد تانک و سایر تجهیزات برای نیروهای اوکراینی شامل است.

پیش از این، مقامات امریکایی گفته بودند که راکت‌های سیستم پیشرفتۀ راکتی هیمارس، مهمات تانک، میزایل‌های هوا به هوا، سیستم راکت‌های زمین به هوای استینگر، سیستم دافع هوای اوینجر و قابلیت‌های ضد زره نیز شامل این کمک خواهد بود.

بلینکن گفت: "روسیه می‌تواند جنگ غیرمنصفانه‌اش را امروز خاتمه دهد. تا زمانی که روسیه چنین می‌کند، ایالات متحده و شرکا و متحدین‌اش تا وقتی که نیاز باشد در کنار اوکراین خواهند ایستاد."

این در حالی است که مقامات روسی روز گذشته از حملات در داخل خاک روسیه، به شمول حملات طیاره‌های بی‌سرنشین، بر مسکو خبر دادند.

چندی پیش رهبران نظامی امریکا گفتند که واشنگتن با روسیه در جنگ نیست.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا هفتهٔ گذشته گفت: "ما با روسیه در جنگ نیستیم. این جنگ اوکراین است. هدف ما حصول اطمینان از این است که هر آنچه را که می‌توانیم انجام دهیم تا اوکراین پیروز شود."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید رهبران نظامی امریکا: ایالات متحده با روسیه در جنگ نیست 

چندی پیش، کشورهای اروپایی گفتند که به اوکراین طیاره‌های جنگی اف-۱۶ امریکایی را فراهم خواهند کرد، اقدامی که روسیه گفته است پای امریکا را به گونهٔ‌ مستقیم به جنگ اوکراین می‌کشاند.

جان کربی گفت که با وجود نگرانی‌‌های روز افزون روی این موضوع، قصر سفید مطمین است که اوکراین به تعهد‌اش پابند خواهد ماند و از طیاره‌های جنگی اف-۱۶ برای حمله بر خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

او افزود که واشنگتن می‌خواهد از جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.