ایالات متحده خواهان انتخابات آزاد و عادلانه در پاکستان شد

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) گفت که انتظار دارد انتخابات آینده در پاکستان آزاد وعادلانه و بر اساس قوانین این کشور راه اندازی شود.

انتخابات پارلمانی در پاکستان با جمعیت حدود ۲۴۱ میلیونی، قرار است به تاریخ هشتم فبروری برگزار شود. اما اتهامات تقلب پیش از رای‌دهی این روند دموکراتیک را آسیب رسانیده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفت که واشنگتن نمی‌تواند در مورد مشخصات چگونگی برگزاری انتخابات به پاکستان دستور بدهد اما "ما می‌خواهیم شاهد برگزاری یک انتخابات آزاد، عادلانه و صلح آمیز باشیم که در آن آزادی بیان، گردهمایی وتجمع صلح آمیز شامل بوده و در نهایت یک روند دموکراتیک کامل، باز و با اعتبار باشد."

این در حالی است که عمران خان، صدر اعظم پاکستان، روز پنجشنبه از زندان در نشریهٔ ایکانومیست نوشت که از حزب تحریک انصاف پاکستان وی "غیر منصفانه" ممانعت صورت گرفته است.

خان نوشته است: "رهبران حزب من، کارمندان، فعالان رسانه‌های اجتماعی و خبرنگاران حامی من اختطاف شدند، زندانی شدند، شکنجه شدند وتحت فشار قرار گرفته اند تا حزب تحریک انصاف پاکستان را ترک کنند."

او نگاشته است که هنوز شماری از این افراد در بازداشت به سر می‌برند و هر باری که آنان به قید ضمانت یا از سوی محکمه رها می‌شوند، بر آنان اتهامات جدید وارد می‌شود.

عمران خان گفته است که در چنین وضعیت حتا اگر انتخابات برگزارهم شود یک "فاجعه و مسخره" خواهد بود.

صدر اعظم پیشین پاکستان در ماه اپریل سال ۲۰۲۲ از سوی پارلمان این کشور سلب صلاحیت و از قدرت برکنار شد.

او روز پنجشنبه یک بار دیگر اتهام وارد کرد که اردوی پاکستان و ایالات متحده وی را از قدرت کنار زدند تا برای تصمیم وی پیرامون داشتن پالیسی خارجی مستقل برای کشورش و به دلیل رد دادن پایگاه‌های نظامی به نیروهای امریکایی، مجازاتش کرده باشند.

اما سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده یک بار دیگر اتهامات عمران را بی‌اساس خواند.

ناظران مستقل انتخاباتی و گروه‌های حقوق بشری نیز به دلیل سرکوبی حزب عمران خان و سانسور روز افزون رسانه‌ها، اعتبار و شفافیت انتخابات پاکستان را زیر سوال برده اند.

اردوی پاکستان اتهامات مداخله در روند انتخابات و موضوعات سیاسی را رد کرده است، اما منتقدین ادعای اردوی را رد کرده اند. جنرال‌های پاکستانی برای بیش از سه دهه پس از راه اندازی کودتا نظامی علیه حکومت‌های منتخب، زمام امور پاکستان را در دست داشتند.