طیاره‌های جنگی امریکا به شرق میانه رسید

مقامات نظامی ایالات متحده می‌گویند که نیروهای کمکی جدید ایالات متحد وارد شرق میانه شده تا به دفاع از اسراییل در برابر حملهٔ احتمالی ایران و نیروهای نیابتی آن کمک کند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا سنتکام که بر نیروهای امریکایی در منطقه نظارت دارد، گفت که یک گروپی از جنگنده‌های اف-۲۲ رپتور روز پنجشنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) به شرق میانه رسید.

به گفتهٔ این فرماندهی، این جنگنده‌ها "بخشی از تغییرات موضع نیروهای ایالات متحده در منطقه برای کاهش احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای توسط ایران یا نیروهای نیابتی آن هستند".

سبرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع امریکا، گفت که استقرار این جنگنده‌ها در پاسخ به تهدیدات ایران و تندروانی است که از حمایت ایران برخوردارند.

او گفت: "آنها [جنگنده‌ها] می‌توانند یک سکوی دفاعی بسیار ارزشمند باشند.آنها قابلیت مانور و سیستم های اضافی را در اختیار فرماندهان قرار می‌دهد تا گزینه‌های متنوع داشته باشند."

در پی تشدید تنش‌ها، وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ دوم اگست اعلام کرد که قابلیت‌های نظامی دفاعی بیشتر را در شرق میانه مستقر خواهد کرد تا از نیروهای امریکایی مستقر در منطقه و اسراییل دفاع کند.

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه،‌ رهبر سیاسی گروه حماس در تهران و کشته شدن یک فرمانده ارشد حزب‌الله در حملۀ اسراییل در بیروت، پایتخت لبنان، خطر گسترش درگیری میان اسراییل، ایران، و نیروهای نیابتی آن در منطقه افزایش یافته است.

ایران و حزب‌الله هر دو تعهد کرده اند که از اسراییل انتقام بگیرند. اسراییل نیز متعهد شده است که یحیی سنوار، رهبر جدید حماس را از بین ببرد.

سینگ گفت: "ما آماده پاسخگویی هستیم. ما آماده ایم که در صورت نیاز از اسراییل دفاع کنیم." اما او افزود که هدف ایالات متحده جلوگیری از هر گونه تشدید بیشتر است.

او گفت: "آنچه که ما واقعاً می‌خواهیم ببینیم تنش‌زدایی است. نیاز به توافق آتش‌بس است تا بتوانیم گروگان‌ها را به خانه بازگردانیم . این واقعاً تمرکز ما است و این چیزی است که می‌خواهیم در حرکت به جلو ببینیم."

در همین حال جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحد، عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، روز پنجشنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) در یک بیانیه مشترک خواستار توافق نهایی اسراییل و حماس برای آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در غزه شدند.

بایدن، شیخ تمیم و السیسی در بیانیه خود با تاکید بر لزوم شرکت اسراییل و حماس در دور نهایی مذاکرات به تاریخ ۱۵ اگست، گفتند: "زمان آن رسیده است که به رنج‌های طولانی مردم نوار غزه، گروگان‌ها و خانواده‌هایشان فوراً پایان دهیم. اکنون وقت آن است که توافق آتش‌بس نهایی شود و گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان آزاد شوند."

آنها همچنین افزودند: "اکنون یک توافق با چارچوب درست، روی میز است و تنها جزییات اجرایی آن نیاز به نهایی شدن دارد."

جو بایدن و همتایانش تاکید کردند که در صورت لزوم آماده‌اند در مورد اجرای توافق، یک پیشنهاد نهایی را برای حل اختلافات باقی‌مانده ارایه دهند، پیشنهادی که انتظارات همه طرف‌ها را برآورده کند.

دفتر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، پس از انتشار این بیانیه اعلام کرد که اسراییل موافقت کرده است که مذاکرات آتش بس غزه را در ۱۵ اگست به درخواست میانجیگران امریکایی، قطری و مصری از سر بگیرد.