امریکا طرح الجزایر برای آتش‌بس فوری در غزه را ویتو می‌کند 

عکس: آرشیف صدای امریکا

نمایندهٔ ایالات متحده در ملل متحد می‌گوید که واشنگتن طرح الجزایر برای آتش‌بس فوری در غزه را ویتو خواهد کرد، طرحی که انتظار می‌رود در جریان هفتهٔ جاری به شورای امنیت ملل متحد ارایه شود.

لندا تامس گرینفلید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایالات متحده از ماه‌ها به اینسو بر یک راه حل پایدار برای تنش غزه کار می‌کند که سبب "آرامش فوری و پایدار" شش هفته‌ای در غزه خواهد شد. او افزود که با استفاده از آن برای تامین صلح پایدار گام برداشته خواهد شد.

گرینفلید افزوده است که در این طرح اسراییل، مصر و دیگران دخیل اند و این بهترین فرصت برای رهایی گروگانان و توقف دراز مدت جنگ و جریان مواد غذایی، آب، نفت، دوا و سایر اقلام ضروری به غیرنظامیان فلسطینی خواهد شد.

این نمایندهٔ ایالات متحده گفت که طرح الجزایر نتایج مشابه نخواهد داشت و اگر به رای گیری گذاشته شود،‌ تصویب نخواهد شد.

این در حالی است که مسوولین صحی غزه امروز ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) گفتند که رقم تلفات ناشی از حملات اسراییل نزدیک به ۲۹ هزار نفر رسیده است.

مسوولین شفاخانهٔ‌ شهدای الاقصی به شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان گفتند که حملات روز گذشتهٔ اسراییل در سراسر غزه جان دست‌کم ۶۸ نفر را گرفت.

در این حال، سازمان جهانی صحت گفته است که شفاخانهٔ ناصر در شهر خان یونس پس از محاصرهٔ یک هفته‌ای نیروهای اسراییل، از فعالیت باز مانده است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، گفت که به سازمان جهان صحت در دو روز گذشته اجازه داده نشد وضعیت بیماران و نیازمندی‌های مهم طبی را بررسی کند، با وجود آنکه با شرکایش به محوطهٔ شفاخانه رسیده بود تا به مسوولین آن نفت وارد شده را تحویل دهد.

تدروس اضافه کرد که حدود ۲۰۰ بیمار هنوز هم در این شفاخانه باقی مانده که ازمیان آنان دست‌کم۲۰ نفر باید به گونهٔ‌ فوری به شفاخانه‌های دیگر انتقال یابند.

او افزود: "بیماران بهای این تاخیر را با زندگی‌های شان خواهند پرداخت."

با وجود فشار های بین المللی، اسراییل حملات‌اش را بر غزه کاهش نداده و پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس که به گفتهٔ مقامات اسراییل ۱۱۴۰ کشته برجا گذاشت، به گونهٔ‌ متداوم غزه را مورد حملات هوایی و زمینی قرار داده است.