لینک های دسترسی

Breaking News

با وصف مخالفت گستردۀ جهانی، اسراییل حملات را بر جنوب غزه آغاز کرد


عملیات اسراییل بر ساحات مرکزی و شمال غزه در چند ماه گذشته، بیشتر ساکنان این ساحه را مجبور به فرار به شهر جنوبی رفح کرده است
عملیات اسراییل بر ساحات مرکزی و شمال غزه در چند ماه گذشته، بیشتر ساکنان این ساحه را مجبور به فرار به شهر جنوبی رفح کرده است

نظامیان اسراییلی روز پنجشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) موجی از حملات تازه را بر جنوب غزه آغاز کردند، هرچند مخالفت گستردۀ بین‌المللی با انجام این حملات وجود دارد.

بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل که بعد از بیشتر از چهار ماه جنگ بخش‌های وسیعی از غزه را کاملاً تخریب کرده، اکثر باشندگان این ساحه را آواره کرده و مردم را تا مرز قحطی کشانده است، بر انجام "عملیات نیرومند" بر رفع تا دستیابی به "پیروزی کامل" تاکید کرده است.

از سوی دیگر، اردوی اسراییل اعلام کرد که در طول شب در شهر خان یونس، "حملات هدفمند" را انجام داده است که در آن تعدادی از "تروریستان" را کشته و "ساختارهای زیر زمینی تروریستان" را تخریب کرده است. اما وزارت صحت حماس می‌گوید که در این حمله ۱۰۷ نفر که اکثر آنان "کودکان و زنان" بودند، کشته شدند.

در اثر عملیات نظامیان اسراییلی، صد ها هزار نفر مجبور به فرار به سمت رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه شده و در کمک‌های موقت در نزدیکی مرز مصر پناه گرفته اند.

ایالات متحده، آسترالیا، کانادا و نیوزیلند به اسراییل هشدار دادند تا حمله زمینی را در شهر رفح آغاز نکند و در یک اعلامیه مشترک گفتند که این حمله برای ۱.۵ میلیون فلسطینی گیر مانده "تباه کننده" خواهد بود چرا که "هیچ محل دیگری برای غیرنظامیان وجود ندارد که به آنجا بروند".

محاصره یک شفاخانه

با ادامه جنگ، وزارت صحت حماس از پرتاب راکت‌ها بر شفاخانه ناصر که یکی از بزرگترین مراکز صحی در جنوب غزه است، خبر داد و بیان داشت که در این رویداد، یک نفر کشته و تعدادی هم زخمی شدند. این شفاخانه برای یک ماه در محاصره اسراییل قرار داشت.

سازمان داکتران بدون مرز، دستور اردوی اسراییل را برای تخلیه هزاران مریض، کارمند و مردم بیجا شده از این شفاخانه محکوم کرد.

سازمان جهانی صحت نیز گفته است دسترسی این سازمان با شفاخانۀ ناصر و تماس با کارمندان این شفاخانه قطع شده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که اکنون، هیچ شفاخانۀ کاملاً فعال در غزه باقی نمانده است.

مذاکرات برای آتش بس

در قاهره، تلاش‌ها برای آتش‌بس میان اسراییل و حماس از سه روز به اینسو ادامه دارد. مذاکره کنندگان از ایالات متحده، قطر و مصر در تلاش دستیابی به توافقی اند که بر اساس آن جنگ به حالت تعلیق درآمده و ۱۳۰ گروگان که در بند حماس اند، در بدل رهایی زندانیان فلسطینی رها شوند.

ویلیام برنز، رییس اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده روز سه شنبه به رییس موساد یا اداره استخبارات اسراییل در این گفتگو ها پیوست در حالیکه هیات حماس روز چهارشنبه به قاهره رسید.

اما هیچ نشانه‌ای از پیشرفت فوری در این دور مذاکرات به چشم نمی‌خورد. دفتر نتنیاهو در یک اعلامیه گفت که اسراییل"هیچ پیشنهاد تازه‌ای را از سوی حماس" در مورد رهایی گروگان‌های اسراییلی، دریافت نکرده است.

رسانه های اسراییلی گزارش دادند که به هیات این کشور از سوی نتنیاهو دستور داده شده است که تا زمانیکه حماس موضع خود را نرم نساخته، به قاهره باز نگشته و در مذاکرات شرکت نکند.

محمود عباس، رییس اداره خودگردان فلسطینی، از حماس خواست تا "فورا" با یک آتش بس موافقه کند و مانع تراژیدی بیشتر برای فلسطینیان شود.

روزنامه واشنگتن پست، گزارش می‌دهد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و یک گروه کوچکی از متحدین عرب، روی یک طرح جامع برای صلح درازمدت کار می‌کنند که جدول زمانی را برای ایجاد حکومت فلسطینی، تعین می‌کند.

ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی و بیزالیل امسوتریچ، وزیر مالیه اسراییل که هر دو راست‌گرای افراطی تلقی می‌شوند، گفته اند که ایجاد حکومت فلسطین "یک تهدید وجودی برای حکومت اسراییل" خواهد بود.

جنگ اسراییل در حالی در غزه ادامه دارد که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، متعهد به ادامه این جنگ تا ختم کامل گروه حماس شده است و وزارت صحت حماس می‌گوید که تاکنون در این جنگ بیش از ۲۸ هزار غیر نظامی فلسطینی کشته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG