امریکا پاسخ ایران را برای احیای توافق هسته‌ای با 'جدیت بررسی' می کند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا

ایالات متحده روز دوشنبه ۲۲ اگست (۳۱ اسد) گفت که این کشور آخرین پاسخ ایران را ''با جدیت بررسی'' می کند،‌ پاسخی که بر اساس پیشنهاد اتحادیهٔ اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ارایه شده است.

ظاهراََ به نظر می رسد که ایران از برخی خواست‌های خود مانند حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده، صرف نظر کرده است، اقدامی که سبب شده واشنگتن، پاسخ تهران را با جدیت بررسی کند.

ند پراس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری با اشاره با کاهش خواست ایران گفت:‌ "این بخشی از دلیلی است که توافق حالا نسبت به دو هفتهٔ‌گذشته نزدیکتر شده است. اما نتایج گفتگو‌های جاری هنوز هم نا مشخص باقی مانده است، زیرا مشکلات‌ها هنوز هم پابرجاست."

پرایس گفت:‌ "ما به مجردیکه مشوره‌های داخلی و مشوره‌های ما با متحدین نزدیک مان تکمیل شد،‌ به پاسخ ایران، پاسخ خواهیم داد." اما این مقام ایالات متحده اتهام ایران را رد کرد که امریکا مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای را به تاخیر انداخته است.

اظهارات این مقام ایالات متحده پس از آن بیان شد که ایران ایالات متحده را به تاخیر مذاکرات غیرمستقیم به منظور احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متهم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در پاسخ به موقف ایران در مورد متن پیشنهادی که از سوی اتحادیهٔ اروپا تهیه شده است،‌ گفت که تهران مبتنی بر رویکرد "سازنده و مسوولانه" پاسخ خود را به موقع ارایه کرده است، اما واشنگتن را به "تعلل" در این عرصه متهم کرد.

کنعانی همچنین گفت که تبادل زندانیان با ایالات متحده با گفتگوهای هسته‌ای ارتباط نخواهد داشت.

واشنگتن از دیر مدت زمان تلاش کرده است تا چندین امریکایی ایرانی تبار که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده به طور "نادرست" توسط مقام‌های ایران توقیف شده اند، از قید آزاد شوند.

ایران نیز تلاش کرده است تا شماری از شهروندان این کشور که در ایالات متحده زندانی اند، آزاد شوند. اکثر این شهروندان ایرانی به دلیل تخطی از تعزیرات ایالات متحده علیه ایران، زندانی شده اند.

ایران و ایالات متحده از بیش از یکسال به این‌سو در ویانا، پایتخت اتریش، در مذاکرات غیرمستقیم دخیل بوده اند تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان— ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان—احیا شود.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

به تعقیب آن، ایران نیز از تعهدات توافق هسته‌ای خود را عقب کشید و غنی سازی یورانیم را از سر گرفت.