هشدار امریکا به اسراییل: به میدان هوایی بیروت حمله نکنید

میدان هوایی بین‌المللی بیروت

ایالات متحده روز دوشنبه هفتم اکتبر (۱۶ میزان) به اسراییل هشدار داد که به میدان هوایی بین‌المللی بیروت و جاده‌‌های منتهی به آن، حمله نکند.

امریکا این هشدار را پس از آن داد که نظامیان اسراییلی حملات هوایی را بر ضد حزب‌الله در پایتخت لبنان و روستا‌های جنوبی آن تشدید کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که باز بودن میدان هوایی بیروت نه تنها برای امریکایی‌هایی که خواهان ترک لبنان استند، مهم است، بلکه برای شهروندان سایر کشورها که می‌خواهند از این کشور خارج شوند نیز اهمیت دارد.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانس پرس گفت که نیروی هوایی اسراییل روز دوشنبه حمله‌ای را در نزدیکی میدان هوایی بین المللی بیروت انجام دادند.

در هفتۀ گذشته، با تشدید درگیری بین اسراییل و گروه حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است،‌ ایالات متحده تقریباً همه روزه با استفاده از پروازهای چارتر شده، شهروندان امریکایی و خانواده‌های شان را از لبنان بیرون می‌کند.

میلر گفت که تا حالا کم از کم ۹۰۰ نفر با استفاده از این پرواز‌ها لبنان را ترک کردند، اما تایید کرد که هیچ یک از پرواز‌ها به صورت کامل ریززف نشده است.

ایالات متحده همچنین در پروازهای تجارتی که به فعالیت خود ادامه می دهند، برای شهروندان امریکا چوکی ریزرف می کند.

به گفتهٔ‌ میلر،‌ کم از کم ۸۵۰۰ امریکایی با وزارت خارجهٔ ایالات متحده تماس گرفته‌اند تا شرایط خروج شان از لبنان مساعد شود. او تاکید کرد که این بدان معنا نیست که همه شهروندان امریکا که در لبنان به سر می برند، خواهان خارج شدن از آن کشور استند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا همچنین از اظهار نظر در مورد حملات اسراییل در لبنان، به‌ویژه بیروت و اینکه آیا این حملات مطابق با قوانین بین‌المللی انجام شده است یا نه، اجتناب کرد.

میلر گفت: ''اطلاعات دقیقی دربارۀ آن‌ [حملات] ندارم. اما البته ما انتظار داریم که اسراییل حزب‌الله را به گونه‌ای هدف قرار دهد که با قوانین بشردوستانه بین‌المللی مطابقت داشته باشد و تلفات غیرنظامی به حداقل برساند."

ایالات متحده در برخی موارد از حملات اسراییل در غزه انتقاد کرده است. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، برخی اقدامات اسراییل را در نوار غزه "بیش از حد" توصیف کرده است. اما واشنگتن تا حالا پالیسی خود را در حمایت از اسراییل تغییر نداده است.

در پی حملۀ تندروان حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن کم و بیش ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن نزدیک به ۲۵۰ نفر شد، اسراییل به محو کامل گروه حماس تعهد کرده است. اعتقاد بر این است که نزدیک به ۱۰۰ گروگان اسراییلی هنوز هم در قید حماس قرار دارند به شمول ۷۰ نفر که هنوز زنده اند.

اسراییل در واکنش به حملۀ حماس، در یک سال گذشته، نوار غزه را که حماس بر آن کنترول دارد به گونۀ پیهم آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ وزارت صحت غزه در این حملات تا اکنون نزدیک به ۴۲هزار فلسطینی کشته شده اند. ملل متحد ضمن قابل اعتماد خواندن این ارقام، گفته است که اکثریت کشته شدگان زنان و کودکان اند.

پس از حملات هفتم اکتوبر، حزب‌الله لبنان، متحد حماس که از حمایت ایران برخوردار است، تقریباً همه روز با اسراییل درگیر تبادل آتش بوده است.

اسراییل در هفته‌های اخیر عملیات نظامی خود را از نوار غزه به سمت لبنان سوق داده است، جایی که حزب‌الله مستقر است. میلر همچنین گفت که ایالات متحده از عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد حزب‌الله حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده همچنین گفت که واشنگتن به خوبی آگاه است که اسراییل در گذشته بارها با ظاهری از عملیات محدود وارد لبنان شده و ماه‌ها یا حتا سال‌ها در آنجا باقی مانده است. او تاکید کرد که ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد حضور طولانی‌مدت اسراییل در قلمرو لبنان باشد.